2010-04-17

Aska kan verkligen ställa till det

Askan från vulkanutbrottet på Island förorsakar ju en del problem, somliga stora och somliga små. För flygbolagen kan det ju gå så att de får lov att permittera anställda, och även riskera att gå i konkurs. Det är ju inte så otroligt med tanke på att flygbolagen faktiskt lever på att frakta resenärer och varor runtom i världen, och varje dag askan gör att flyget måste stå stilla förlorar flygbolagen pengar.

Lite mer sensationslysten journalistik tar det hela några steg längre. Vi kommer att få det som på 60-talet, och en del varor vi är vana vid kommer att försvinna helt. Om det nu skulle vara så att flygtrafiken blir stillastående hemskt länge är jag rätt säker på att företagen kommer på andra vägar att få hit diverse varor. Det är ju inte så att det är flygstopp över hela världen - än  i alla fall - och det finns väl fortfarande stora fraktfartyg?

2 kommentarer:

Em sa...

Problemen går ju att lösa. Värst är det om det blir problem att importera livsviktiga mediciner. Egentligen tycker jag uppståndelsen inte har rätt perspektiv. Mycket värre när folk dör som flugor pga naturkatastrofer. Nu lägger media allt krut på detta, det finns väl annat som behöver uppmärksamhet. Jag kanske tänker fel.. Självklart tycker jag det är fruktansvärt, men ingen har väl dött än så länge? Hoppas du förstår vad jag menar. alltid svårt att förklara med bara en kommentar. ;)

Yvonne L sa...

Em: Självklart går problemen att lösa, det är det jag menar också. Det är ju inte som om alla kommunikationer är brutna. Sen är det ju faktiskt mest hemskt för de islänningar som tvingas evakuera sina hem tycker jag.