2010-01-11

Pusselduken och pusslet

Några har frågat om pusselduken jag lägger mitt pussel på så här kommer lite mer information om den, annat än att det är av grön filt.

Så här ser själva kartongen ut som den ligger i. (Klickar ni på bilderna blir de som vanligt lite större!)


Sen kallas det visst pusselmatta på svenska fast jag hela tiden säger pusselduk. Men det är väl för att jag lägger den på ett bord. På bord har man dukar, mattor har jag på golvet.


Här kan man se hur det går till när man vill lägga undan pusslet ett tag. Inuti kartongen finns alltså ett stort papprör och två spännband. Sen rullar man upp duken med pusselbitar och det man lagt på rullen och sätter banden runt för att hålla allt på plats. Jag har inte testat hur det funkar själv, men eftersom det fungerat för mina föräldrar som jag ju lånat  den av så borde det ju fungera även för mig. Såna här pusseldukar - eller pusselmattor - har jag sett finns hos Akademibokhandeln och Bokia. Mamma sa också att den finns på Claes Ohlson.


Här är bilden jag inte tog igår eftersom det hunnit bli för mörkt. Eller rättare sagt så la jag lite mer innan jag gick och la mig. Trots att jag egentligen inte såg någonting. Men jag hade en känsla av att något var fel efter att ha tittat på bilden som visar vad som händer framför det som pågår på pusslet. Det visade sig att jag hade rätt, det som nu ligger uppbyggt i mitten längst ner hade jag ungefär fem snäpp åt höger och jag fick inte ihop vissa delar. Felet var att jag lagt fem av rambitarna längst ner på fel plats så allt hade blivit förskjutet. Men nu tror jag det ska vara rätt. Ska försöka lägga några bitar i dagsljus idag också, det är lättare om man ser färgerna ordentligt. I halvmörker är det lite svårt att avgöra om det är ljusgrått, ljusblått eller beige/orange färg på bitarna.

Inga kommentarer: