2010-01-16

...andra dagar är det sprit

Vissa dagar handlar det om wienerbröd och andra dagar handlar det om sprit. Igår läste jag ju en notis i tidningen som förelsog att man skulle ge småfåglarna energirika saker att äta, som exempelvis wienerbröd. Idag läste jag en notis med rubriken "Sprit bra mot vinterkräksjukan" och trodde naturligtvis genast att man skulle dricka en massa sprit för att inte drabbas av kräksjukan. Nu har jag visserligen inte drabbats av den någon gång vad jag kan komma ihåg, men det kan ju vara bra att veta vad man ska ta till om det värsta händer. Nog för att det låter som ett underligt sätt att bota kräksjukan, för dricker man för mycket sprit kan man ju också bli kräksjuk, men jag tänkte att notisen kanske skulle upplysa om exakt vilken sorts sprit man skulle dricka och hur mycket. Det visade sig att det inte alls var drickbar sprit det handlade om, utan istället att man ska vara fortsatt noggrann med sin handhygien och använda tvål, vatten och handsprit. Det var ju en helt annan sak, men jag har ju handsprit hemma så då kan jag väl anses vara rustad för alla eventualiteter. Det finns förresten en artikel i DN som talar om att rädslan för smitta gör oss friska.

8 kommentarer:

Gun sa...

Vi har ingen sprit hemma, men kanske borde man ha det. Visserligen är jag mest hemma, men det finns ja andra i familjen som kan dra hem smitta till mig.

Sv: När min man blev arbetslös tyckte vi att han fick så dålig ersättning, han fick inte 80% som de lovade. Han ringde och kollade vad som var fel, och det visade sig att han rätt till AGE, en ersättning via arbetsgivaren och därför fick lägre ersättning från inkomstförsäkringen. Man måste själv ansöka om AGE, så han gjorde det och fick retroaktivt från första arbetslösa dagen. Det är inte något sånt som hänt dig? Det blir 80% av nettoinkomsten sammanlagt.

Yvonne L sa...

Gun: Ibland är det bra att ha sprit!
Tror inte AGE gäller mig eftersom jag hade en visstidsanställning som helt enkelt inte förlängdes. Men kanske ska jag ta och kolla för säkerhets skull!

Em sa...

Det bästa är att enbart läsa löpsedlar så kan man tolka allt som man själv vill. :D
Sv: Är du synsk eller? :D

Yvonne L sa...

Em: Att bara läsa löpsedlar och tolka dem som man själv vill ger en helt annan verklighet! :D
Sen är jag självklart synsk!

Uttan sa...

Ja det där kräksjukan trodde vi att vi drabbades av i går kväll men det var nog så att vi intog spriten lite för snabbt så det var på gränsen.
Annars är det tvätta händerna som gäller....

HA en fortsatt trevlig helg!
Kram!

Yvonne L sa...

Uttan: Man får vara lite försiktig med spriten! :0)

Bibbi sa...

Hej Min sköna... Jag skrev ett långt inslag hos dig idag... Hittar det ingenstans... Har du tagit bort det eller har det åkt någonstans i rymden...?

Yvonne L sa...

Bibbi: Det måste ha försvunnit någonstans, för jag har inte fått något inlägg från dig tidigare idag. :(