2010-04-02

Då var det dags igen - hundbajs

En följetong i min blogg har blivit det här med att plocka upp efter sin hund, mycket för att jag själv är hundägare och jag plockar alltid upp efter Higgins. Jag tycker heller inte om att dras över samma kam som de hundägare som inte plockar upp efter sina hundar. Att plocka upp är även en följetong i tidningarnas insändarspalter och så här på vårkanten brukar även olika tidningar göra speciella reportage om hundbajs som dyker upp på oönskade ställen.

Den senaste insändaren i Eskilstuna-Kuriren om ämnet föreslår att hundskatten ska återinföras, för då kommer minsann hundägarna att börja plocka upp efter sina hundar. Jag är av den åsikten att ingen skatt i världen kommer att få lata och nonchalanta hundägare som inte bryr sig ett skvatt om andra att plocka upp efter sina hundar. De som struntar i att plocka upp utan skatt kommer att strunta i att plocka upp med skatt. Kanske att böter skulle hjälpa, men det verkar ju rätt resurskrävande att ha någon sorts lapplisor för hundbajs. Det som istället behövs är en ändrad attityd eller möjligen att de som väljer att inte plocka upp efter sina hundar själva trampar i så mycket bajs att de inser att de måste göra något. Det kanske också skulle hjälpa om deras egna hundar trampade eller rullade sig i bajs varje promenad.

Det verkar också som att folk har väldigt märkliga "ursäkter" för att inte plocka upp, och jag tänkte lista några jag läst i kommentarer till olika bajsinlägg eller hört folk säga. Vissa har jag också observerat på avstånd.

Det är inte ok att inte plocka upp efter sin hund bara för att
  • det är en valp
  • man har en väldigt liten hund
  • man har en väldigt stor hund
  • det blir för stora högar som inte får plats i en vanlig bajspåse
  • det är äckligt att plocka upp bajs
  • det är inte coolt att plocka upp
  • man inte har några påsar och vet inte vart man får tag i såna
  • det är för kallt så man vill inte ta händerna ur fickorna
  • man har ingen koll på hunden för att man går och pillar med sitt hår
  • man har ingen koll på hunden för att man går och pillar med sin mp3-spelare
  • man har ingen koll på hunden för att man går och pillar med sin telefon
  • man har ingen koll på hunden för man har kompisarna med sig på promenaden
  • hunden går lös
  • hunden har flexikoppel och man väljer att fortsätta gå när hunden stannar och väljer att låtsas om ingenting
  • det finns ingenstans att kasta påsarna
  • det är för mycket snö så man kommer inte åt papperskorgarna
  • det är för mycket snö och man vill inte gå upp i snöhögen för man får snö i skorna
  • man har ryggskott
  • det regnar för mycket och man vill bara in så fort som möjligt
  • man är ute och går med någon annans hund
  • man tycker själv om att trampa i hundbajs
  • man har blivit uttvingad av sina föräldrar att gå med familjens hund
  • man har blivit uttvingad av sin man, fru, sambo eller partner för att gå med hunden
  • man är lat och bryr sig inte om andra
  • det är fult att ha utputande fickor på jackan eller byxorna
  • man har inga fickor
  • om hunden bajsar inne på någons tomt
För att bemöta några av de lama ursäkterna som inte ens är ursäkter kan jag väl säga att:
  • Man plockar upp efter sin hund oavsett om den är ung eller gammal, stor eller liten.
  • Tycker man det är äckligt och ocoolt att plocka upp efter sin hund borde man ha tänkt igenom sitt hundköp lite närmare.
  • Om man fryser om händerna, får snö i skorna eller blir blöt borde man helt enkelt klä på sig bättre, och orkar man inte bära en bajspåse till närmsta åtkomliga papperskorg borde man kanske börja träna lite styrketräning.
  • Hundbajspåsar kan man köpa på samma ställe där man köper hundens mat. Man behöver inte ens ha speciella påsar utan vilken påse som helst duger, är påsarna för små får man använda flera påsar.
  • Vill man inte ha bajspåsar i fickorna på sina jackor och byxor finns det små väskor man kan sätta fast på kopplet, eller så kan man knyta fast några bajspåsar på kopplet.
  • Pilla med håret behöver man inte göra på hundpromenaden, det kan man göra innan man går ut.
  • Har man ryggskott går det faktiskt att plocka upp ändå om man anstränger sig riktigt ordentligt. Jag vet för jag har provat flera gånger. Det tar lite längre tid, men det är inte omöjligt. Om det blir helt outhärdligt ber man någon annan att gå med hunden.
  • Man plockar upp även om man blivit uttvingad på promenad och även om det är någon annans hund.
  • Har man hunden lös ska man ändå ha koll på den och plocka upp, dessutom får man inte ha hunden gå lös på offentliga platser inom detaljplanerat område utom på Djurgården. (Gäller alltså i Eskilstuna)
  • Har man hunden i flexikoppel ska man ha koll på vad den gör ändå precis som när hunden är lös. Det är heller inte ok att låta sin flexikopplade hund springa fram emot andra hundar. Kan hända att er hund är "snäll", men hur kan ni vara säkra på att den hund ni möter är det?
  • Man låter inte sin hund göra ifrån sig inne på andras tomter! Om olyckan skulle vara framme plockar man självklart upp!
  • Hör man till dem som tycker det är roligt att trampa i hundbajs tar man med sig sin hunds bajs hem och trampar runt bäst man vill. Då kan man också passa på att ta med sig andra kvarlämnade bajshögar för att glädja oss som inte tycker om att trampa i sånt.
Det var nog allt jag hade att säga om hundbajsfrågan den här gången, för tyvärr tror jag att jag kommer att behöva ta upp det fler gånger. Det är ju som jag skrev i början en följetong hos mig. Nu ska jag ta med mig Higgins ut på en promenad i solskenet, och självklart kommer jag att plocka upp oavsett om han sätter sig mitt på trottoaren, går ner i ett skitigt dike eller kryper in under någon buske. Hittar jag ingen papperskorg precis bredvid bär jag helt enkelt med mig påsen tills jag hittar en.

6 kommentarer:

Jenny sa...

Instämmer fullt. Här kryssar vi nu mellan bajshögarna eftersom ingen plockar upp under vintern i den här stan. :P (förmodligen inte annars heller men då ligger inte högarna mitt på gångbanan)

Wildhearts sa...

Hahaha! Bra sagt, men jag som har två hundar behöver väl ändå inte plocka upp??? ;-P

Yvonne L sa...

Jenny: Men det är säkert hos er som här att det finns några hundägare som plockar upp. Problemet är bara att vi som gör det inte märks annat än just när vi plockar upp eller när vi syns gående med en bajspåse i handen.

Yvonne L sa...

Wildhearts: Äsch, den ursäkten hade jag glömt! :D
Men det finns ju folk som verkar resonera så, speciellt om de har två STORA hundar. Dumskallar!

Gbgmamman sa...

Tycker absolut som du.
Plockar alltid upp efter min vovve, fast en gång bajsade hon så många gånger att påsarna jag hade med inte räckte.
Men har lärt mig av den händelsen. Men jag vet en anledning som faktiskt är helt godtagbar.
Folk som sitter i rullstol. Som är ute med sina hundar när de åker permobil.
Dom kan ju faktiskt inte plocka upp, och det tycker jag är helt okej.=)
För inte ska dom vara utan den underbara upplevelsen av att ha hund.

Yvonne L sa...

Big mama: Självklart är människor med permobiler och rullstolar ursäktade, liksom människor med helt eller delvis nedsatt syn som rastar sina ledhundar. :0)