2010-02-05

Utställningsreklam "Eskilstuna 2009"

Sent i höstas startade Fotofika Turbinen på Eskilstuna stadsmuseum, första torsdagen varje månad är det tänkt att genomföras. Jag har varit där på två träffar, dels för att jag ju gillar bilder och så är det också min gamla arbetsplats. Fotofikat är något som alla fotointresserade kan gå på, det tas upp olika ämnen varje gång och så har den löst sammansatta gruppen lite olika projekt på gång också. Ett av projekten är genomfört, och det är en fotouställning med 50 bilder som har vernissage imorgon. Bilderna är tagna av amatörfotografer med temat Eskilstuna 2009, och alla deltagare har skickat in ett urval bilder som de som gjort utställningen haft att välja mellan.

Igår var det pressvisning och idag skrevs det både i Eskilstuna-Kuriren och Folket om evenemanget. (Kuriren har en längre artikel i papperstidningen, möjligen har Folket det också, det vet jag inte.) Igår var det också månadens fotofika på kvällen, och till min förvåning fick jag se mina två inskickade bilder bland utställningsbilderna! Jag som vare sig är hobby- eller amatörfotograf har lyckats få med ett par bilder i en utställning! Jag ser mig mer som "hundägare med kompaktkameran i fickan och som tar bilder mer eller mindre i farten", och ibland blir det faktiskt riktigt bra bilder om jag får säga det själv. (Och det får jag för det är min blogg!) En av bilderna jag skickat in är från i somras när Higgins och jag var ute på kvällspromenad och satte oss på en bänk för att lyssna lite på Eldkvarn som spelade på andra sidan ån. Så, för andra gången i sitt liv deltar Higgins alltså i en utställning. Han var på en inofficiell hundutställning som liten, och vi höll på att dö av tristess och uttråkning bägge två, därav aldrig mer någon sån utställning. Hoppas han gillar fotoutställningen bättre. För mig som tidigare letat fram andras bilder ur arkivet till ett stort antal olika utställningar varav ett par rena fotoutställningar som jag ansvarade för helt själv är det en helt ny upplevelse att ha egna bilder uppsatta på väggen.

Utställningen öppnar alltså imorgon den 6 februari och pågår fram till den 21 mars på Eskilstuna stadsmuseum. Har ni vägarna förbi så gå in och ta er en titt för att se Eskilstuna år 2009 skildrat i 50 bilder. Museet är öppet onsdag-söndag 11-16, torsdagar är det öppet ända till klockan 20!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter spännande med fotoutställningen.Jättekul att dina bilder kommit med:)
Och jag håller med dig angående vädret. Hellre lite kallare än snöbollar i pälsen:)

Wannabe sa...

vad roligt! det måste vara nåt visst när man får med en egen bild, det betyder ju att någon annan ser att man kan. Nu ser ju iofs vi här också att du kan, men det känns kanske ändå mer verkligt när det är ett foto på en vägg...? Grattis!

Yvonne L sa...

Renathe: Lite spännande är det allt med utställningen!
Snöbollar i pälsen är ju verkligen ingen höjdare, och du har ju två stycken som råkar ut för det.

Wannabe: Ja, det är roligt, jag skickade bara in bilderna på skoj och räknade inte med att komma med alls. Inget jag strävat efter så då blir det ju extra roligt!