2010-05-28

Det har löst sig

För ett par veckor sen fick jag lite problem med mina skor. Plötsligt när jag hade promenerat över en våt gräsmatta hade skorna blivit odammiga på vissa delar, och jag hade lite olika valmöjligheter om hur jag skulle lösa det hela.
Nu är problemet löst! Jag köpte helt enkelt nya skor idag, i samma stil som de gamla. Det är alltså nät på vissa delar av skon vilket förstås gör att det inte blir så varmt som det kan bli med heltäckande walkingskor. Dessutom behöver man inte knyta de här skorna heller, vilket är jättebra ifall man skulle råka glömma hur man gör en snygg rosett. De här fanns att köpa på Stadium för 399 kronor svilket jag tyckte var ett mer än helt ok pris. Mitt smutsiga förra par kostade nämligen över 700:- och årets upplaga av samma modell kostar 850:- såg jag i en annan affär. Skorna fanns även i någon mesig beige-grå färg som kanske var det som ansågs vara dammodellen, men det struntade väl jag i. Jag vill ha svarta skor, punkt slut. Kan väl hända att de blir gråaktiga av damm sen, men i grunden är de svarta och det är så jag vill ha det. Det som är orange hade jag väl kunnat vara utan, men det är så lite att det inte är totalt störande.
Att jag köpte nya skor idag har alltså absolut ingenting att göra med att de gamla är väldigt slitna efter drygt 2 säsongers promenerande i ungefär en mil om dagen, utan inköpet beror helt på att de gamla skorna var dammiga. Så det så!
Sen i den nya skoaffären i stan som jag inte kommer ihåg vad den heter just nu köpte jag de här tofflorna att ha inomhus. (Om man klickar upp bilden stort syns det att jag inte stylade om hallen och dammsög innan jag tog bilden.) Bara 99 kronor och sitter som en smäck fast på fötterna. Jag har ett par andra tofflor som vare sig är smutsiga eller utslitna så egentligen skulle jag inte behöva köpa nya. Men problemet med dem är att man inte kan reglera hur hårt de sitter så jag måste ha minst ett par raggsockor på mig ovanpå ett par vanliga strumpor för att de ska sitta fast på fötterna, och den här årstiden känns det lite varmt.

6 kommentarer:

egoinasmamma.nu sa...

Lite roligt det där med walking-skor. Jag räknade ut (när jag hade Madde) att ett par höll ca 1,5 år med en mil per dag i snitt. Då var de slitna som dina. Jag brukade köpa på rea, förra årets modell. Det spelade ju ändå ingen roll, det var mina "hund-skor". Just nu försöker jag slita ut alla gamla joggingskor som finns innan jag köper nya. :D

Wildhearts sa...

Jag var och handlade skor till mig i går. Köpte två likadana gympadojor, typ Converse, ett par vita och ett par svarta. I dag upptäckte jag efter en dag på jobbet att de svarta var i storlek 36 och när jag kom hem såg jag att jag hade köpt de vita i 38. Min storlek är 37. Smart värre :D Hoppas att du lyckades bättre med dina storlekar.

Hörni sa...

Vilken tur att det löste sig till det bästa, och givetvis var det dammet som fick dig att köpa nya. Skor blir ju väldigt dammiga på ett par år.:)

Yvonne L sa...

Em: Jag har kört precis samma princip fram tills för två år sen, då av någon anledning ville jag ha de där skorna som nu är dammiga trots att de var dyrare i inköp! :D

Wildhearts: Hmm, man kan ju undra hur du tänkte där, ett par av varje storlek och ingen av dem är egentligen din! :D Jag såg till att prova ordentligt innan jag handlade, har gjort misstaget förut att köpa skor som visat sig vara en storlek för små, och då har jag fått ge bort dem till syrran. :(

Gun: Finns väl ingen anledning att köpa nya skor om man inte dammat ner sina gamla! :D

Anonym sa...

Dina nya walking skor ser både bekväma och snygga ut tycker jag. Jag skulle också behöva ett par nya. Köpte ett par på rea förra våren men en hård plastkant har smitit ut på insidan där min häl ska ha det bekvämt och det är inte skönt alls :( Jag kan därför inte använda dom om jag inte preparera foten med plåster först.

Yvonne L sa...

Renathe: Walkingskorna är lika bekväma som de ser ut, inga saker som klämmer eller gör ont! Dumt att behöva preparera fötterna med plåster innan man ens varit ute. :(