2010-05-23

Kanske var det enklare

Sen någon vecka tillbaka sitter det såna här skyltar uppsatta i de flesta av de parker vi promenerar genom dagligen. (Klicka på bilden så kan ni nog läsa texten.) Det har startats en kampanj för att folk ska cykla mer, och ett steg är då att tillåta att folk cyklar genom parkerna på lite fler ställen. Fast jag har då inte märkt någon större skillnad på antal cyklister. Enda skillnaden är att jag inte kan säga åt folk att de inte får cykla mitt bland de gående, och trots att det står på skyltarna att fotgängarna kommer i första hand i stadens parker far många cyklister fortfarande fram som dårar utan att ta någon som helst hänsyn. På något vis får jag känslan av att det var lättare att tillåta cykling genom parkerna än att få stopp på de som redan cyklat där fast man inte fått göra det. Nu väntar jag bara på att de ska tillåta att man cyklar på trottoarerna också plus att man får åka moped överallt, även på trottoarer och gångvägar. Då behöver jag inte skälla på dem heller.

8 kommentarer:

Göran sa...

Det går inte att cykla på trottoarerna i den här stan eftersom alla bilar parkerar där...

Hörni sa...

Hahaha, jaa lika bra det blir tillåtet överallt! På vägar, i korsningar utan att se sig för och ja, precis överallt. Någon skillnad skulle det ju inte bli, som sagt.

Yvonne L sa...

Göran: Tänkte inte på det! Det är ju därför Higgins och jag promenerar. :D

Gun: Visst är det dumt med en massa förbud!

Synnøve. sa...

Tror det var enklare att tillåta cyklingen än att se till så förbudet funkade. Men det är kanske ett bra sätt att få mera folk ut och röra på sig.
Saknar cykelbana här, för ska man cykla in till Kongsvinger längst med R20 så är man död innan man kommit fram.
Klems denna kyla annandagpingst.

Mille sa...

Jag cyklar mycket, men ser det inte som ett träningspass där jag ska fara fram i 40km/h!!
Hagaparken är ju till för alla, men när de dundrar fram så undrar man hur de tänker?

Yvonne L sa...

Synnøve: Det låter som att ni behöver en cykelbana, eller kanske en egen cykelväg!

Mille: Det finns ju förstås cyklister som tar det lugnt och plingar när de är på väg att köra om så man vet att det kommer någon. Men dårar finns ju alltid som bara ska fram överallt utan att ta någon hänsyn mot de som går.

Mille sa...

Kommer speciellt ihåg en episod. Jag och min väninna plus barn matade änderna vid Råstasjön.
Då kom en cyklist och körde rakt igenom andflocken och oss, över en ands hals!!
Men tänk hon överlevde, spottade och fräste men överlevde...
... Vi stod och gapade :-0

Yvonne L sa...

Mille: Liknande saker har jag sett i Stadsparken här, men där tror jag anden hann undan i alla fall. Men små barn som nyss lärt sig gå vinglar ju runt lite hipp som happ, och jag såg en gång en liten flicka som blev påcyklad av en idiot till cyklist som hade "bråttom" och faktiskt inte fick cykla där alls. Pucko!