2010-05-09

Det hade i alla fall slutat blåsa

Imorse när Higgins och jag skulle gå ut såg det ut ungefär som igår. Mulet, grått och allmänt trist. Jag tog på mig en kofta ovanpå den kortärmade tröjan, sen en fleecetröja och utanpå det min jacka. Jag tog också på mig fingervantar. En stor skillnad från igår visade sig vara att det inte blåste idag, så det var inte alls lika kallt som igår. Jag höll med andra ord på att svettas ihjäl. Fingervantarna åkte av och jag öppnade jackan helt och då blev det lite bättre.
Eftersom jag stalkar alla magnolior i parkerna så tänkte jag att ni säkert är jätteintresserade av att se hur de ser ut. Här är en blomma på ett av träden i Fors kyrkpark. Blommandet har kommit lite olika långt även enskilda träd.
Det syns inte så bra eftersom det var så mulet och trist, men på avstånd ser det lite ut som någon gått och satt dit bomullstussar på grenarna när det i själva verket är blommor.

På eftermiddagspromenaden sken solen lite och jag hade lämnat fleecetröja och fingervantar hemma vilket var tur. När Higgins inte fastnar vid någon fläck på vägen som ska undersökas överdrivet noga så går vi ganska fort - väldigt fort enligt somliga - så jag brukar inte ha något problem att hålla värmen. När vi började komma hemåt igen så gick vi förbi Företagens hus och nu hade de kinesiska - eller om det kanske är japanska - körsbärsträden kommit igång att blomma där. Väldigt vackert!

6 kommentarer:

egoinasmamma.nu sa...

Körsbärsträden är underbara! Här har det också varit betydligt varmare i dag. Skönt!

Mille sa...

Vackert.
Ska ut till stugan på onsdag, men det är ju i Norrtälje så jag lär väl inte få se några knoppar :(
Får njuta av dem här i Sthlm istället och från E-tuna :)

Yvonne L sa...

Em: Då är vi nog på väg mot sommaren nu!

Mille: Men Norrtälje, är det så långt borta? Det borde väl knoppats där också??

Hörni sa...

Magnolior kan man aldrig se för många av. Och inte blommande körsbärsträd heller.

Bibbi sa...

Men så djuriskt vackra träd! Kan du ta med några kvistar av båda när du kommer och äter rabarberkaka på torsdag;P
Du har väl kommit ihåg att vara extra snäll med Higgins?

Yvonne L sa...

Gun: Magnolior borde blomma året runt!

Bibbi: Visst är de vackra! Jag tar självklart med mig några kvistar på torsdag! ;0) Higgins hälsar att han blir mycket väl omhändertagen och ompysslad! :P