2010-05-19

Om de vill ha det så ska de väl få göra så

Om nu kronprinsessan Victoria vill bli ledd till altaret av sin pappa när hon ska gifta sig i juni kan hon väl få det utan bråk! Jag tror inte att symboliken är tänkt så som kyrkan och många andra anser, vilket är att kvinnan skulle vara någon sorts ägodel som överlämnas från en man - pappan - till en annan man - blivande maken. Mer moderna än så tror jag nog att de är. Jag tror att det är som hovet menar, att symboliken är att det är nuvarande monark som för fram tronföljaren, och detta har faktiskt inte hänt tidigare eftersom den kvinnliga tronföljden inte är lastgammal. En annan förklaring om hur hovet kan ha tänkt som jag hörde var att innan Victoria och Daniel sagt ja till varandra framför prästen så är Daniel en "vanlig" undersåte och i rang står då Victoria högt ovanför honom. Alltså kan de inte gå in tillsammans i kyrkan. Gammalmodigt tänkt, javisst, men monarkin är en gammal institution. Gläds åt bröllopet istället för att tjafsa över en småsak. Det står ju tydligen inte ens i Kyrkohandboken hur ingången till en vigsel ska göras så vad bråkar de om.

2 kommentarer:

Hörni sa...

Jag håller med dig, och tror inte heller de ser det på det gammaldags sättet. Låt dem göra som de vill för bövelen!

Yvonne L sa...

Gun: Just det! Det är ju faktiskt deras dag och då borde de få bestämma en sån enkel sak!