2010-05-05

Lökigt i rabatterna

Nu känns den ovanligt snörika och kalla vintern långt borta trots att naturen ligger lite efter jämfört med förra året. Lökarna som sattes lite här och var i rabatter och andra ställen runt om i stan har mer än bara tittat upp nu på de flesta ställena.
En vackert färgsprakande rabatt vid Centralstationen som jag har bakom mig.
En plantering i Smörparken med utsikt mot Rådhusbron och Rådhustorget, fotad ur Higgins perspektiv.

Tuplaner på rad i en rabatt vid Smörtorget där man ser hur solen påverkar blomningen. De längst bort blommar ordentligt, och ju närmare kameran desto mindre utslagna blommor. De som var allra närmast mig när jag tog bilden var inte alls lika höga och såg ut att ha en rätt lång bit kvar innan de slår ut. Undrar om de hinner börja blomma innan tulpanerna längst bort blommat ut helt?

Sen läste jag en konstig sak. Att folk bygger om gamla vattentorn och lador till bostäder har man ju hört talas om, men att bygga om en toalett till bostad?? Låter inte det jättekonstigt??

3 kommentarer:

egoinasmamma.nu sa...

Se där ja! Nu börjar det våras! Hahaha, tänk dig frågan "Vart bor du?" och sen "Jag bor på det gamla dasset!". Här finns ett gammalt vattentorn de har byggd om till lägenheter, jag har aldrig tittat invändigt, men det skal lvara jättefint. Sv: Jag skickade ett sms till svanen. :D

Hörni sa...

Det var ett riktigt fint hus, men väldigt speciellt att bo i ett gammalt dass.
Härligt med alla lökväxter som blommar för fullt!

Yvonne L sa...

Em: Haha, ja, eller "jag bor i den gamla pissoaren på torget"!!
Hoppas svanen tvättar halsen nu efter påpekandet! :D

Gun: Det måste ha varit en stoooor toalett där tidigare! Men visst såg det fint ut.