2010-05-17

Vapengalningar

Jag råkade hamna i en dokumentär nu på TV4 från 2008, "Barn i USA med vapen". Man blir alldeles mållös av att se föräldrar som lär sina 6-åringar skjuta och tar dem på "skjutmässor" eller vad det nu hette för att skjuta med maskingevär. Barn som får en AK-47 i present och där det anses som en trevlig hobby för en 12-åring att lära sig skjuta med tunga vapen. Vi snackar inte luftgevär här alltså, det är tydligen för småbarn. Helt vansinnigt. Man får tydligen köpa vapen från det att man är 18 år, men man måste vara 21 för att köpa alkohol. Nu är ju förstås inte alla amerikaner vapengalningar, men de här vapengalningarna i dokumentären är skrämmande att se. Särskilt när två föräldrar som intervjuas anser att skolorna skulle vara säkrare om eleverna var tillåtna att bära vapen. Den familjen åker dessutom på helgresor bara för att skjuta med maskingevär, ena dotterns - 12 år - högsta önskan är att få skjuta med ett raketgevär, och en av de yngre systrarna - 7 år - har pappan specialbyggt ett maskingevär åt. En kopia av den typ av maskingevär amerikanska trupper använder.

5 kommentarer:

Husan sa...

Jag såg det jag med. Blev så arg o frustrerad så jag stängde av efter 10 minuter. Satte på mig ljudbok, men kunde inte konsentrera mig på den heller för jag var så upprörd. Nä fy o usch.
Vi sa det, Gubben o jag, att det är tur vi har en så pass bra vapenlag som vi har här i Sverige.

Mille sa...

Ja man blir både rädd och förbannad.
De är så indoktrinerade på en viss livsstil.
De anser ju att det är en mänsklig rättighet... Usch!
Inga vapen=inga skador, inget konstigt med det.
De är kvar i en dålig film av Clintan...Vad hette den då, jo mannen med oxpiskan, hemsk film.

Yvonne L sa...

Husan: Trots att jag blev både arg och frustrerad tittade jag färdigt. På ett vis kändes det bra att få reda på vilka knäppskallar det finns.

Mille: Visst blir man! De som var med i programmet kunde inte förstå folk som inte gillar vapen. En av familjerna var jättereligiösa, hade 9 barn och undervisade alla hemma. Hela deras hem var fyllt av Jesusbilder, madonnastatyer osv, plus ett helt rum fullt med vapenskåp där pappan plockade fram det ena efter det andra och visade upp för kameran. Hans bästa tips att skydda sitt hem och sin familj var med ett maskingevär... Sjukt!

Wannabe sa...

det verkar ju helt normalt. Eller inte. Och visst skulle skolorna bli säkrare. Eller inte. snacka om att man blir mörkrädd!!

Yvonne L sa...

Wannabe: De hade jättemärkliga argument för varför de tyckte si eller så. Ett var att det var gud som gett sin välsignelse att de får använda vapen för att försvara sig...