2010-03-08

Duvor - nej tack!

Jag har aldrig tidigare haft problem med duvor på min balkong, det har helt enkelt inte varit så många duvor omkring gården. Men nu under den här långa kalla vintern verkar duvorna ha hittat hit, och nu har några duvjä..ar börjat sitta och äcklat sig (alltså skita för fullt) på min balkong vilket inte är det minsta ok! Jag vill kunna ha balkongdörren öppen sen i vår och sommar utan att behöva oroa mig för att någon äcklig duva ska komma in i lägenheten, och jag vill inte dela min balkong med en massa duvor ens om de låter bli att skita!

Någon som har något antiduvtips att dela med sig av??

Det jag testat hittills är:
  • knacka på fönsterrutan - helt verkningslöst, de är troligvis döva
  • kasta upp balkongdörren - funkar sådär om jag också går ut och viftar och svär åt dem
  • öppna dörren och svära åt dem samt säga till dem att flyga iväg och sätta sig och skita i valfritt träd - helt värdelös metod eftersom de alltså förmodligen är döva, se punkt två.
Jag tycker det vore synd att tvinga Higgins vara ute på balkongen hela dagarna, så såna tips vill jag inte ha.

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Aj då, brukar man inte kunna lösa det med en matningsplats någon annanstans till de små liven? När vi inte matade rådjuren kom de upp på bron och rotade i soptunnorna. Jag tror denna vinter varit extremt svår för alla djur.

Detta var nog inte det svar du ville ha ;0) men du vet ju hur jag är!!

~Livet i byn

Yvonne L sa...

Livet i byn: Det är definitivt maten som dragit hit dem, någon/några av grannarna har matat småfåglarna ute på gården snett framför min balkong. :(
Om duvorna bara höll sig från balkongen skulle jag inte bli så irriterad, men förhoppningsvis slutar grannarna mata fåglarna nu. Det har ju blivit varmare så jag tycker duvorna kan dra ner till torget, där brukar det finnas mat! ;0)

mamma sa...

be grannarna att inte mata duvorna och inte rasta sin hund i uppskottade gångar på gräsmattan. Slå två flugor på smällen!!!

Yvonne L sa...

Mamma: Just ja, de som rastar sin hund hade jag glömt, men de syns ju inte så bra från mig.