2010-04-28

Då blev det äntligen varma mackor

I söndags kväll så blev jag ju vansinnigt sugen på varma mackor, men de blev ju inte så hävliga. När jag var och handlade i måndags så köpte jag hem det jag behövde, och ikväll var det dags!
Fotade mina färdiga mackor med mobilkameran och de kanske ser nästan lika tunna ut som de i söndags, men det är mjukstekt purjolök, flatrökt skinka, tomat och ost på de här. Just ja, ett tunt lager senap också på brödet. Mums! Missödet idag var att jag vid andra tuggan av första mackan svalde något jag inte räknat med. Jag märkte inte ens när det hände, utan när jag svalt kände jag att det satt fast något på en tand i vänster nederkäke.

När jag kände efter med tungan för att pilla bort det som fastnat insåg jag att det inte var något som satt fast utan något som trillat bort. En del tanden! Jag hade kunnat förstå hur det hänt om jag ätit en hård eller seg karamell, men en varm macka?? Tanddelen som ramlat bort måste jag ju dessutom ha svalt. Det är en tand som är lagad sen många år, och vad jag kan se så har tanden spruckit och insidan har sagt upp sig och lämnat sin plats med omedelbar verkan. Imorgon får jag alltså lov att ringa tandläkaren, något jag aldrig gjort frivilligt tidigare, så det blir ju en ny upplevelse. Som tur är så har jag sån där tandvårdsförsäkring så jag tror inte det ska kosta mig någonting i alla fall.  Men nu vet jag inte om jag vill äta varma mackor på ett tag. Det verkar ju aldrig bli som jag tänkt mig.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Nej! Så trist!!! Nu när du skulle njuta av mackorna som du varit sugen på i flera dagar.... TYPISKT.

Yvonne L sa...

Renathe: Eller hur!? Som tur är gör det i alla fall inte ont...än...

Kvistlena sa...

Känner igen det där...till tröst kan jag meddela att det alltid känns som att den förlorade biten är mycket större än vad den egentligen är.

Yvonne L sa...

Kvistlena: Det känns verkligen som halva tanden är borta, men då är det kanske inte så ändå.

Hörni sa...

Åh vad tråkigt! Tänder är ett elände! Men se till att fixa det innan du får ont, som jag fick i mina två spruckna tänder i höstas.
Jag ska faktiskt till tandläkaren imorgon, men det är bara undersökning.

Yvonne L sa...

Gun: Jag ska ringa tandis imorgon bitti för ont vill jag verkligen inte ha! Hoppas de har någon jourtid under morgondagen.
Hoppas inte din tandläkare hittar något han tycker du bör åtgärda imorgon, jag håller tummarna för det!

Mille sa...

Oo så ljuvligt gott. Vad länge sedan det var jag gjorde varma mackor.
Älskar att sätta Dijonsenap på skinkan och aromat på tomaten... äckligt tycker några :)

Synnøve. sa...

Ska baka bröd i morgon. Så då ska jag göra varma mackor tror jag...

Visst är det helt otroligt att en tand ska ryka när man äter. Hoppas du får tid hos tandis innan du får ont i den.
Önsker dig lycka till..
Kramen.

egoinasmamma.nu sa...

JAG skall i varje fall ha varma mackor i dag, det ser jättegott ut. Synd med tanden, men tur att du har försäkring.

Yvonne L sa...

Mille: Då kanske det är på tiden att du gör lite varma mackor nu då!

Synnøve: Det är jättekonstigt hur tanddelar kan försvinna utan att man märker det! Får hoppas att den försvinner ut lika obemärkt...

Em: Jo, varma mackor är gott, men akta tänderna! ;0) Jag är såååå glad för försäkringen.

Jenny sa...

Oooooh, läskigt! Jag har inte en sådan försäkring. Kanske borde börja försäkra, just in case, tänderna också. Hm. Hm.

Yvonne L sa...

Jenny: Som tur var gjorde det ju inte ont i alla fall. Men lite obehagligt, jag undrar så över den del jag svalt! Sen var det ju inte tandvårdsförsäkring, jag skrev fel, det heter frisktandvårdsavtal. Genom Folktandvården.