2009-09-18

Väggbild och ickeparkering

Jag har ju visat bild på tavellisten ovanför chiffonjén i köket och nu blir det en bild på väggen i vardagsrummet och listerna där.

De här listerna är 1,50 långa och innan jag skaffade dem satt fyra tavlor i en rad på väggen. Man kan faktiskt se att tapeten är ljusare där tavlorna satt, men faktiskt så stör det inte så mycket alls om man inte vet vad man ska titta efter. Man kan tro att skiftningarna beror på hur ljuset från fönstrena ligger. (Jo jag vet att man kan både måla och tapetsera om även i hyreslägenheter men det är alldeles för mycket jobb och något sånt har jag verkligen inte lust med!) Nu är inte allt helt färdigt än, jag behöver minst två ramar till och sen kommer jag med all säkerhet att flytta omkring tavlorna och ändra om. I alla fall på listen där det nu bara står tre tavlor. På bilden ovan ser ni också alla uppstoppade pingviner som bor i lägenheten också, tillsammans med lite andra konstiga djur som folk genom åren tydligen tyckt jag behöver.

Ramarna som jag hade tänkt mig införskaffa second hand är inte införskaffade så alls. Eller en del är det för jag tog ju hand om några som pappa hade i en resväska på vinden utan mammas vetskap. ;0) Sen har jag använt mig av några gamla ramar jag hade själv och så har jag köpt två nya ramar. En på Claes Ohlson och en på Jysk. Genom att bara köpa en ram på varje ställe känns det billigare eftersom varje ram inte kostat mycket. (Ni som behöver tips på hur man kan lura i sig själv vad som helst kan höra av er!) Sen blir det inte likadana ramar heller. Att hela second hand-idén föll beror mest på tidsfaktorn. Jag har varit och tittat men att hitta ramar/tavlor i lagom storlek skulle förmodligen ta åratal. Hittills har jag inte hittat en enda ram eller tavla som passat storleksmässigt eller snygghetsmässigt. Visserligen har jag bara tittat noga hos Röda Korset, och på Pingstkyrkans second hand hann jag inte se om de hade något. När jag var där fick man nämligen bara köpa kläder?! Delen med husgeråd och sånt är bara öppen på lördagar. Jättekonstigt, men så var det med den saken. Men om jag skulle gå och vänta på att ramar i rätt storlek ska dyka upp där kan jag få vänta tills jag blir pensionär och så länge har jag faktiskt inte lust att vänta.

Nu kommer en bild på en ickeparkering:



Detta är alltså en ickeparkering som kanske inte ser så välbesökt ut, men det berodde på att jag inte ville stå och fota direkt mot några som just parkerade sin bil där. Sen syns det inte så bra hur många bilar som står längst bort, men där var det fullt. Att jag kallar det för en ickeparkering är för att den stängdes för över ett år sedan. Jag skrev om 1-årsjubileet av stängningen här. Det har hela tiden stått lite bilar där de kvällar Guif spelat matcher i sporthallen - Elitserien börjar igen på söndag  - då har folk kört över trottoarkanter och förbi avspärrningar och ingenting verkar ha hänt i form av böter. Sen har det stått någon enstaka bil där lite då och då, och under Å-festen i augusti så användes parkeringen av lastbilar tillhörande tivolit och lite annat och det sitter fortfarande skyltar om att de får stå där så länge de har parkeringsbevis. Men de senaste kanske två veckorna har antalet parkerade bilar under dagtid ökat ganska rejält. Nu börjar det nästan vara lika fullt där som när det verkligen var parkering! Total parkeringsanarki råder nu med andra ord! Mig stör det inte, jag tycker det är rätt komiskt, speciellt som det sitter skyltar uppe om att parkeringen är stängd.

- - - - - - -
Ifall någon funderat så går det alldeles utmärkt att äta smulpaj utan vaniljsås eller glass. Jag testade för en stund sen! Bakade en smulpaj med äpplen och päron och så hackade jag ett par rader Marabou mjölkchoklad med nonstop och la mellan frukten och smultäcket.

4 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hej denna sena kväll.
Har precis varit ute och lekt med två barn i pyjamas. De kom ut med varsin ficklampa och skulle lysa så såg hur jag skulle gå hem. Snälla goa barn. I morgon ska jag visa dom Anita och Televinken.

Hoppas det är bra med dig och Higgins.

Det där med bensinpriset är inte lätt ska jag säga. Här kan de höja och sänka flera gånger varje dag....
Förvirrande ska jag säga.

Nu ska jag ta mig en huvdvärkstablett och så snart hoppa i säng. Maken kommer snart upp, för han ska på jobb inatt.
Du får ha en myskväll hemma.
kram Synne.

Yvonne L sa...

Synne: Såna snälla barn som lyste vägen hem åt dig! Undrar om Anita och Televinken gick hem hos dem! :D
Hoppas huvudvärkstabletten hjälpte!

Lisa sa...

Trevligt att få se tavellisterna och tavlorna på plats (jag kikade även på bilden på chiffonjén i köket), det blev ju jättebra! Visst är det mysigt att ha egna kort i tavlorna, blir ju så mycket mer personligt!
Kram

Yvonne L sa...

Lisa: Jag känner mig nöjd med både hyllor och egna bilder. Sen är det ju bra att jag lätt kan byta ut bilder lite oftare ifall jag tröttnar på de som sitter uppe.