2009-09-12

På fotoförstoringsfronten lite nytt

Nu har jag kommit en bit på väg med hur jag ska arrangera fotoförstoringarna jag fick hem häromdagen. Det ordnade sig genom åtta hål i två väggar.

Inte såna hål som i väggen på bilden ovanför, det är ett annat hål i en annan vägg! De hål som gjorts i väggarna hemma hos mig är lagom stora för skruvar som det sen sitter tavellister på. Jag skaffade två stycken lister som var och en är 1,50 lång, och en som är 60  80 cm. De två längsta sitter lite i omlott på ena väggen härinne i vardagsrummet, och den kortare sitter på väggen ute i köket. Pappa var här i eftermiddags och hjälpte mig sätta upp listerna, och det var ju inte helt enkelt men löste sig till slut. Det var mycket mätande och slagborrande och skruvande innan vi var färdiga.

Av själva fotona har jag bara fått upp två stycken än, ute i köket. Jag bestämde mig för att lösa det hela lite med hjälp av återvinning. Från början hade jag ju inte tänkt färdigt alls, men sen när jag bestämde mig för tavellister så tänkte jag mig väldigt strikt likadana ramar till alla foton. Men, så sa pappa häromdagen att han hade en resväska full med ramar uppe på vinden, och kanske någon av dem skulle gå att använda. Det låter kanske lite udda med en resväska full med ramar, men det har sin förklaring i att mina föräldrar flyttade från hus till lägenhet för drygt ett år sedan, och lägenheten är mindre än huset. Alltså blev det en hel resväska med inramade foton och andra bilder som inte fick plats eller som inte känns aktuella längre.

Jag funderade på det där med ramarna fram och tillbaka och så kom jag på att det faktiskt inte behöver vara likadant och ordning och reda! Så vill jag nog inte riktigt ha det utan jag vill ha det på mitt vis. Så igår när jag var hos mamma och pappa och åt kräftor så kollade jag igenom väskan med ramar. Jag hittade några som passar ganska bra storleksmässigt och nu har jag alltså fått in bilder i två av de ramarna. De ramar jag har kvar nu är lite större än fotona, så där ska jag ordna med någon bra enfärgad bakgrund. Sen kom pappa på att jag ju kan kolla på någon secondhand-butik efter fler ramar. Eller kanske titta på deras utbud av tavlor, det kan ju finnas användbara ramar där!

Så, då behöver jag ju bara säga att tavellisterna är av oljad ek och inköpta på Rusta för ett rimligt pris och så har jag gjort ett helt inredningsinlägg! ;0) Men det är inget att oroa sig för, det kommer inte att bli en vana!

4 kommentarer:

Lisa sa...

Åh, vilken bra idé att återanvända gamla ramar! Hoppas vi får se det färdiga resultatet sen också?! :)

Bia sa...

Fin idé! Myrorna har hur många tavlor och ramar som helst. Nu ska jag härma dig!
Får vi se din vägg?
Låter fiffigt i alla fall.
Jag skickade efter förstoringar från crimson.se och de blev skitsnygga!

Bibbi sa...

Låter suveränt! VIll se bilder...

Men hur stackarn hinner du göra alla inlägg? ;P

Kramen

Yvonne L sa...

Lisa: Visst är det smart! En bild på slutresultatet kommer nog. Men jag måste skaffa fler ramar först! :0)

Bia: Varsågod och härma på! Som jag sa till Lisa, när ramar är ordnade och allt färdigt blir det nog en bild.

Bibbi: Hur jag hinner göra alla inlägg? Hmmm, jag har en väldigt aktiv hjärna som tänker ut saker hela tiden och så jag skriver snabbt?! ;0)
I övrigt är jag rätt så tystlåten. :0)