2009-09-06

FUJI är inte bara Japans högsta berg

Det är ett fotoföretag som gör fotoböcker också!
Bild lånad från Fuji

Hos Bia hittade jag en länk till Fuji där man erbjuds att i sin blogg eller på sin hemsida skriva om de fotoböcker man kan beställa genom dem. Som uppmuntring eller belöning för att skriva en text får man beställa en fotobok alldeles gratis. En fotobok med bilder man tagit själv! Ungefär som ett fotoalbum fast man behöver inte kladda med klister eller fotohörn eller vara rädd att råka klippa av huvudet på de kompisar som stod upp på gruppbilden från julfesten. Man behöver inte bli arg för att man smetat ut bildtexten man just plitat ner med guldpennan, för att man stavat fel eller skrivit att bilden visar Eiffeltornet i Paris när det i själva verket är BMW's högkvarter utanför München.

Inte Eiffeltornet i Paris utan BMW i München.
Genom att ladda ner ett program från Fuji kan man i lugn och ro gå igenom sina digitalbilder för att sen arbeta fram sin fotobok. Man kan testa sig fram med olika utseenden på olika uppslag, lägga till och ta bort bildtexter, byta ut och flytta runt bilderna man valt och när man är nöjd gör man sin beställning. Sen dröjer det några dagar innan man får hem en jättefin bok där man gjort allt själv, från fotografering till layout.

Kanske en fotobok med mat man ätit? Här något jag åt på min Tysklandsresa förra året och som jag har för mig hette Obatzda, en bayersk specialitet.

Bilder är något som jag inbillar mig har funnits alltsedan den första människan. Önskan eller behovet att avbilda något i sin omgivning har nog alltid funnits där. Allt från primitivare grottmålningar till detaljrika renässansmålningar gjorda av till exempel Leonardo da Vinci, till de första "riktiga" fotografierna. Vartefter tekniken gått framåt i samhället har även fotografitekniken utvecklats. Inte bara själva tekniken inuti kameran utan också tekniken att kunna dela med sig av sina bilder.

Exempel på hur fotoböcker kan se ut. Bild från Fuji.

Till att börja med var ju kamerorna något otympliga och inget som man enkelt tog med sig när man gick ut på promenad. Men som sagt, tekniken utvecklades och idag finns tack vare den digitala tekniken kameror till och med i telefoner. Numera är vi många som fotograferar varje dag, men vad gör vi med våra bilder? Själv lägger jag ut många av mina bilder antingen här i bloggen för att illustrera något eller så lägger jag dem i bilddagboken på min hemsida. Somliga av bilderna hamnar på bägge ställena, och andra bilder raderar jag direkt. Det är ju därför digitala bilder är så bra, man kan ta 223 bilder av ett och samma motiv utan att det kostar något extra. Upptäcker man sen när man laddar upp bilderna till datorn att det bara är en eller två som är något att ha är det ju bara att radera övriga bilder.

Kasta bilder är enkelt när man har digitalkamera.

Annat var det ju tidigare när man var tvungen att ta slut på en filmrulle, gå till en fotobutik eller skicka iväg rullen för framkallning och sen vänta någon vecka på sina bilder. Det var alltid spännande att se vad som låg i kuvertet man hämtade ut, hade bilderna blivit som man tänkt sig? Eller hade man misslyckats med alla bilder på hela rullen?

Från 2003 har jag den här bilden på Higgins och hans kompis Rusty som tyvärr inte finns längre. Inte så välkomponerad bild och så ser ju killarna helt imbecilla ut bägge två! Kanske ändå något för en fotobok om Higgins. Bara för att bilden är kul.

Nu kan man via några klick på nätet beställa hem papperskopior eller så tar man med sig sitt minneskort eller en cd-skiva med de bilder man vill ha och beställer i fotobutiken. När man väl fått sina bilder på papper skiljer sig nog inte tiderna så mycket åt. Antingen hör man till den ordentliga sorten som sätter in sina bilder i album och skriver bildtexter eller så är man lite mindre ordentlig och låter bilderna ligga i det kuvert de levererades i, med tanken att man ska ta hand om dem sen. Men det gör man ju oftast inte. Åtminstone gör inte jag det, men nu ska jag sätta mig och gå igenom en massa digitala bilder och se vad jag ska göra för fotobok. Då är ju bilderna insatta och texterna skrivna redan när jag får hem min beställning!

Kanske en fotobok med sommarens blommor!
Kanske blir det en bok med bara naturbilder, eller bilder på hus, eller så går jag tillbaka och gör en bok med bilder från min resa till Tyskland förra året. Eller varför inte en bok med bilder på Higgins från det att han var valp fram till idag, eller kankse en bok med bilder på saker jag ätit... Det enda som sätter stopp för vilken typ av fotobok jag ska göra är min egen fantasi.

En fotobok med gamla hus, eller alla med vattenreflektioner är ju också en idé.
Vad skulle du göra för typ av fotobok?

3 kommentarer:

Lisa sa...

Låter ju som ett riktigt bra erbjudande, kanske man ska kika vidare på. Fast jag har alltid så svårt för att bestämma mig för vilka bilder jag ska framkalla! Man har lite för många kanske... :/
Den där maträtten från Tyskland ser ju verkligen.. hm.. speciell ut. Var den god? Enligt min erfarenhet har Tyskland inte speciellt god mat, men jag kanske bara är kräsen.. ;)

Ingmarie sa...

På ett sätt var det mer spännande förr...med filmrullar menar jag!
Nu är allt så tillrättalagt på alla de vis.
Jag är nog väldigt gammalmodig av mig.....men jag överlever denna vetskap om mig själv!

Din blogg däremot överlever jag inte om jag inte får läsa den...så himla trevlig!

Yvonne L sa...

Lisa: Jag har också jätteproblem när jag ska välja vilka bilder jag vill framkalla. En nackdel kanske med digitalt, fotar man med film har man ju inte så mycket val. Tyskland har många konstiga maträtter som inte alla är så goda, men min tyska kompis som jag hälsade på fick översätta allt jag inte förstod väldigt noga. Det jag åt var gott!

Ingmarie: Jo, på ett vis är filmrullar spännande, men det kan bli väldigt dyrt i längden! :0)

Roligt att du gillar min blogg!!