2009-09-21

Glöm inte reflexerna!


Higgins tyckte vi skulle påminna om att nu när det blir mörkare och mörkare tidigare och tidigare om kvällarna får man inte glömma sina reflexer när man går ut!! Även om man promenerar där det finns gatlyktor så syns man inte så bra om man är svartpälsad som han eller svartklädd som hans matte. Därför har han - utöver reflexen som sitter på kopplet året runt - en fin reflexväst på sig och hans matte har reflexband på jackan. Att Higgins blivit utskrattad och kallad den gula hunden av några raggare som åkte förbi i en knallgul bil för några år sen bryr vare sig Higgins eller hans matte om. Matten kommenterade även de skrattande raggarnas kommentar med en fråga om hur det kändes att åka runt i ett påskägg. Den frågan fick hon inget svar på. Matten bryr sig heller inte om att hon ser ut som en julgran med reflexerna på sig utan tänker att om hon eller hennes hund blir påkörda så kan de i alla fall inte bli beskyllda för att inte ha synts ordentligt.

7 kommentarer:

LisaMatilda sa...

Håller med dig, reflexer är viktigt!

Jenny sa...

Mycket viktigt med reflexer. Har sådana som sitter fast i fickan på alla mina höst/vinterjackor, och det lär ju behövas eftersom jag har svarta jackor. ;)

Yvonne L sa...

LisaMatilda: En mycket bra uppfinning!

Jenny: Svarta jackor är väldigt bra! De är inte bara snygga, det syns inte direkt när de börjar bli smutsiga heller! ;0)

Lisa sa...

Helt rätt! Självklart ska man ha reflexer så man syns i mörkret! Som bilförare vet man ju hur svårt det är att se gångtrafikanter/djur/cyklister i mörkret. Tycker dessutom att Higgins var söt i sin lilla väst! ;)

Yvonne L sa...

Lisa: Jag blir helt galen på folk utan reflexer när jag är ute och kör bil! Plötslgt så bara är det någon som kliver ut och man får ställa sig på bromsen. Och visst är Higgins söt i västen! Han ser alltid ganska så nöjd ut också när jag satt på honom den. Troligen för att jag alltid säger något om att han är snygg i den...Började med det när han fick sin första väst och han såg lite skeptisk ut till att vara "påklädd" men med uppmuntrande ord lärde han sig att det var roligt att ha den på sig.

Malin B sa...

Här har matte en varseljacka och hunden har reflexsele och reflexhalsband.
Såklart man ska synas!!!
Det är himla mörkt om morgonen också nu förresten... Iallafall då vi går ut och traskar vid halv sex på morgonkulan men vi är med om gryningen, DET är fint.

Du kommer väl i håg att tandtråda nu då?! ;) Jag gör det varje kväll, känner mig inte ren i munnen annars.

Yvonne L sa...

Malin: Nu när jag går arbetslös så är vi inte ute så tidigt om mornarna att vi behöver reflexer, utan vi nöjer oss med kvällspromenader. Men det blir väl förhoppningsvis ändring på det.
Det är ett väldigt tandtrådande nu! Jag är jätteeffektiv med det i perioder, och nu plötsligt som av en händelse hamnade jag i en sån period igen! ;0)