2009-09-16

Mer barnprogram

Igår hittade jag Anita och Televinken, och bland kommentarerna påminde Bibbi mig om några andra hödjare. Vad sägs om till exempel John Blund den lilla dockan som Lennart Swahn gjorde rösten till. Så hade vi Drutten och (Krokodilen) Gena! Har just läst lite om bägge de här programmen, och det visar sig att John Blund var från början en Östtysk dockfilm, och Drutten och Gena kom från Sovjetunionen. Var inte alla tecknade filmer från Jugoslavien och Tjeckoslovakien? Märkligt. Nästa gång jag träffar min 7-åriga systerson ska jag tala om för honom att "förr i tiden när jag och din mamma var små fick minsann vi bara se Kalle Anka på julafton..."

4 kommentarer:

Ingmarie sa...

Stina o Tjorven och nu Teddy o Freddy...Vi älskade
nog Saltkråkan båda två!
Jag har uppnått en så hög ålder att
jag även har ett svgt minne av Humle o Dumle i skafferiet,dä du!


Allt gott till dig!

Bibbi sa...

Törs man skriva att det är på tok för mycket barnprogram på tv nu för tiden! När man får besök ska tv´n på för barnen kan inte ens äta utan att se nån konstig svamp som heter Bob... Tänk om vuxna pratade med barnen i stället och spelede spel mm med dem.
Nu får jag mig väl en ordentlig avhyvling...

Märks det jag jobbar på förskola eller....;S

Tack för en vandring i minnernas kvarter. Tänk så många mysiga stunder vi hade med dessa program.

Ha en riktigt bra dag.
Kramen

Lisa sa...

Jag hade Anita och Televinken på LP-skiva! Hehehe... Riktigt stenålder om man jämför med dagens utbud till barnen. :)

Yvonne L sa...

Ingmarie: Saltkråkan var en riktig höjdare med farbror Melker som inte hade den rätta knycken! ;0) Humle och Dumle kommer jag också ihåg, men de höll väl på under många år kanske?

Bibbi: Ja det törs man! I alla fall i min blogg! Jag har ju inga barn som kan bli sura för att jag håller med! ;0)

Lisa: Jag har för mig att det fanns en sån LP hemma hos oss också, om det var min eller min lillasysters vet jag däremot inte. Kanske hade vi den ihop? Stenålder kan nog stämma, jag har gjort hästar av kottar! ;0)