2009-09-23

Är det lördag snart?

Tänk att man kan bli så glad av att läsa tv-tidningen!! Det är därför jag undrar om det är lördag snart. Då ska jag nämligen titta på SVT1 klockan 21.30. En livekonsert från Holland i mars i år. Vem artisten är? Jamen det är ju förstås min favorit Tina Turner! Inspelningen är alltså från hennes senaste avskedsturné, och den här gången kan man nog räkna med att det är den sista. Tina fyller 70 år nu i november, och har hållit på som artist i 50 år. När hon var i Sverige i april i år så var det ett medvetet val av mig att inte gå och se henne igen. Jag hade svårt att tro att hon skulle kunna överträffa den konsert jag - och drygt 56 000 andra däribland min syster och svåger - såg på Ullevi i augusti 2000, det som då sas vara hennes absoluta avsked. Den turnén hette ju till och med "One Last Time". Jag hade även sett henne i Globen 1996, då hette turnén "Wildest Dreams".  Av de två konserter jag sett live med henne var den på Ullevi den bästa, mycket tack vare atmosfären och att där var det verkligen en summering av hennes karriär. Det var låtar från hennes tidiga karriär fram till hennes (då) senaste album, och min syster och jag kunde alla texter och alla danssteg. Vilken kväll!

Nu när jag satt och sökte lite så upptäckte jag att på SVTPlay fanns ett klipp med Tina! Det är från november 1986 då hon intervjuades av Jacob Dahlin. Jag kommer ihåg att jag såg den intervjun i programmet "Jacobs stege", och visst verkar hon vara en mycket trevlig person!



En annan sak jag upptäckte när jag gjorde lite sökningar nu är att jag i alla fall har en sak gemensamt med Björn Ranelid. Kan ju säga att det var något överraskande. Men nu väntar jag alltså med spänning på att det ska bli lördag kväll så jag får se konserten, som faktiskt fick bra recension i Aftonbladet då i april.

Nu under tiden jag skrivit det här har lördagen kommit lite närmare, men jag tycker nog tiden kunde gå lite snabbare! ;0) Den 30 september släpps förresten "Tina Live!" en box med en cd och en dvd som förmodligen är vad som kommer att visas på lördag. Den ska jag köpa så att min Tina-samling blir up to date!

3 kommentarer:

Uttan sa...

Tänk Tina 70 år det är svårt att fatta.
Kul att få se Jakobs Stege det ar ett bra program och här gjorde han en bra intervju med Tina.
Hon e verkligen "cool" (som mitt barnbarn säger)
Ha det gott!
Kram!

Anonym sa...

Du verkar vara en stor Tina-fan! Hoppas för din skull att det blir lördag så fort som möjligt.
Erika

Yvonne L sa...

Uttan: Jacob Dahlin gjorde många bra intervjuer med stora stjärnor! Och ditt barnbarn har helt rätt: Tina ÄR cool!

Erika: Lördagen kommer närmare och närmare för var minut som går! ;0)