2009-09-08

Hänga upp foton - någon som har bra tips?

Idag har Higgins och jag hälsat på brevbäraren eftersom han ringde på dörren när min post inte gick in genom brevinkastet.
Jag förstod vad det var på en gång, var faktiskt lite småsur igår när det inte kom då eftersom jag fått ett mail i fredags kväll om att min beställning var färdigbehandlad och ivägskickad. En beställning jag gjort i fredags förmiddag. Egentligen var det en beställning jag tänkt göra i flera år, några förstoringar av bilder jag tagit själv. Det blev totalt 17 stycken, och det är bara bilder som jag tagit under våren och sommaren.
Tanken har hela tiden varit att jag på något vis antingen ska rama in eller på något annat vis hänga upp bilderna istället för det jag har på väggarna nu. Har också tänkt att man lätt ska kunna byta ut bilderna för att få lite variation. Jag beställde mina utskrifter från Photobox den här gången. Varje bild är 20x27 cm och kostade 5:- styck, så  för 17 bilder och fraktkostnad gav jag 104:-. Det är ju definitivt överkomligt. Vad som däremot inte är lika överkomligt är ramar, men så långt hade jag inte tänkt...

Jag vill antingen ha vanliga enkla såna där glasramar med metallhörn eller någon enkel träram där man lätt kan byta ut bilden. Eller någon annan typ av smart och billig ram. En tanke är ju att kanske spänna upp något sorts snöre/ståltråd över en vägg och sen använda några sorts klämmor att hänga upp bilderna med. Men då kanske det måste vara någon sorts specialklämma så att inte fotona blir förstörda. Ett tag var jag inne på att laminera fotona för att inte behöva vara så rädd att förstöra dem, men så kom jag på att då måste jag ju köpa en lamineringsmaskin! Hahaha! Sen hittade jag något som heter fotoclips som man kan köpa för en billig penning, men vad jag inte förstår då är hur man sätter fast sitt montage på väggen när man är färdig.

Någon som har några tips och idéer??

4 kommentarer:

Egoinas mamma sa...

Sånt där är jag inte särskilt bra på. Tycker andra gör så fint, men jag är för klantig. :)

Yvonne L sa...

Egoinas mamma: Jag är inte heller särskilt bra på sånt eftersom jag saknar pysselgen. Tänkte alltså att någon som antingen är bra på det eller har gjort något helt galet som förstörde både vägg och bilder kunde tala om hur jag ska göra/inte göra! ;0)

Gun sa...

Jag tycker det är finast med endast glas, utan ram. De är ju billiga på ikea också. Lamineringsmaskiner är inte så himla dyra faktiskt, men plasten kanske är dyr.

Yvonne L sa...

Gun: De här bilderna är nog finast med bara glas, då försvinner inget ute i kanterna. Sen tror jag det är plasten som är dyr till lamineringsmaskinerna. Jag får ta mig en tur till IKEA och titta. Hittar jag inga ramar så hittar jag säkert något annat! ;0)