2009-09-07

Jag tycker inte om müsli

Titt som tätt genom åren har jag scannat av hyllorna med müsli i mataffärerna eftersom jag fått för mig att det kanske vore trevligt att äta sånt till frukost. Efter mycket letande fram och tillbaka har jag köpt något paket, sen har jag ätit müsli med fil vid två tillfällen. Sen har det plötsligt gått två år och jag hittar det där müslipaketet längst in i skafferiet. Att jag slutat äta av müslin är för att jag kommit på att det faktistk inte var speciellt gott. Kan hända att det ska vara nyttigt, men absolut inte gott. Samma sak när jag fått för mig att köpa vanliga flingor.

För några månader sedan hittade jag min favorityogurt efter att ha ätit diverse fruktyogurtar i perioder. Men nya favoriten blandad med lite socker eller honung håller i sig än. Dessutom hittade jag en müsli som jag gillade. Det är Risenta som har en lösviktsmüsli. Helt perfekt för mig, då kan jag ta de frön och grejor jag tycker om och slipper tråkiga havregryn, otäcka russin och sånt som finns i färdiga blandningar. Bland de olika saker man kan välja mellan finns alla möjliga roliga gryn och frön. Idag tog jag det hela ett steg längre. Jag kom på att jag ju kunde göra min müsli själv. Att man kan göra det är ju ingen direkt nyhet, men jag kom på att de flesta saker jag plockat ihop bland Risentas lösviktsmüsli är sånt man kan köpa i lite större förpackningar.
Nu vet jag inte om kruskakli är speciellt gott, men det var billigt i alla fall. (Det fanns några andra intressanta kli-liknande saker som även finns bland Risentas plockmüsli, men de kostade löjligt mycket.) Däremot tycker jag om linfrön och solrosfrön och jag fullkomligt älskar puffat ris! Hade för mig att jag köpt pumpakärnor också, men tydligen la jag tillbaka paketet i hyllan. Men det går ju att komplettera med det nästa gång jag handlar.

Så varje dag - numera varje dag efter lång hundpromenad eftersom jag går arbetslös - så dricker jag kaffe, äter ett par mackor och äter turkisk yogurt blandad med flytande honung och från och med imorgon med egengjord müsli. Men officiellt tycker jag alltså inte om müsli. Jag är heller inget hälsofreak. Under tiden jag skrivit det här har jag lyckats trycka i mig en hel påse Ahlgrens bilar. Jag som inte ens ätit kvällsmat än!

Inga kommentarer: