2009-09-29

Potatismos

Det finns ju bra saker med alla årstider, och en bra sak med den tidiga hösten är ju att det kan vara riktigt fina och soliga dagar. Så här soligt och fint var det i eftermiddags när Higgins och jag var ute på promenad.

Det var alltså samma promenad som gjorde att jag fick lov att tvätta min jacka! En annan bra sak med hösten är att nu kan man göra riktigt potatismos igen! Jag tycker nämligen att pulvermos är synnerligen otäckt och gör alltid mos från grunden. Det går ju inte med den potatis som finns på sommaren så då blir det inget mos för mig, men nu ikväll gick det alldeles utmärkt. Mums!

4 kommentarer:

Husan sa...

Håller med helt o full. Potatismos ska vara av äkta vara. O även potatisgratäng, det är mumsigt det med. O Hasselbackspotatis. Men hjälp va hungrig man blir. Jag verkligen ÄLSKAR potatis av alla de slag. Pasta, nä det får de andra äta. Inget för mig inte. Myrägg o småormar. Usch.

mille sa...

Inget pulvermos!!
Vi åt mos, köttbullar, lingonsylt och brunsås i förrgår, gudars så gott det var.
Man kan ju inte äns göra en någolunda god potatisgratäng av nypotatis!!
Nej, nypotatis är bäst nykokt med smör och salt... mums!! :)

Jenny sa...

Japp, riktigt mos ska det helst vara. Om man kryddar och fixar med pulvermoset kan det ibland vara ätbart, men riktig potatis smakar ju såklart godast!

Yvonne L sa...

Husan: Potatis kan man göra mycket gott av, men jag äter även pasta, ris och sånt med stor förtjusning!

Mille: Var det hemgjorda köttbullar också? Nypotatis är bäst som den är, det går ju faktiskt inte att göra något annat med den med gott resultat.

Jenny: Pulvermos kommmer inte över min tröskel, så jag slipper trixet! :0)