2009-09-30

Årstider eller vantsäsonger


Man säger ju att en av tjusningarna med Sverige är att vi verkligen har fyra årstider och att varje årstid har sin tjusning. Man märker oftast också skillnaden mellan årstiderna. Men, jag kom på tidigare när jag var ute att vi kanske bara har två säsonger. Säsongen då vi har vantar och säsongen då vi inte har vantar.

Jag kom också på att säsongen då vi har vantar är längre än den säsongen då vi inte har vantar. I alla fall är min vantsäsong längre än min icke-vantsäsong. Jag har i flera dagar gått och frusit om händerna på promenaderna och fått dra in dem i jackärmarna, men imorse gjorde jag slag i saken och tog fram ett par fingervantar. Alltså har min vantsäsong börjat nu och den kommer nästan säkert att pågå till slutet av april nästa år. Ibland behöver man ha vantar ända in i maj! Detta innebär att en vantsäsong kan vara omkring 8 månader, och då är det bara 4 månader som man kan kalla vantfria! Naturligtvis innebär inte en vantsäsong att man måste ha vantar varje dag och varje gång man går ut. Vissa dagar och tider klarar man sig ändå. Det kan ju också vara så att det mitt under den vantfria säsongen blir  vansinnigt kallt så att man känner att man måste ha vantar på sig, så egentligen kanske det är vantsäsong året runt?

Sen hoppas jag ni inte glömt min fråga.

2 kommentarer:

Gun sa...

Ja det är väl för himla synd att vantsäsongen ska vara så lång! Jag får ont i kroppen av att frysa och jag är verkligen frusen av mig.

Yvonne L sa...

Gun: Vantsäsongen borde verkligen vara kortare! Fryser man om händerna är det liksom helt kört!