2009-09-21

Självscanning i butik

När "min" Ica-butik började med självscanning så började jag scanna mina inköp själv och det är verkligen jättesmidigt. I våras började "min" butik också med att man kan checka ut sina varor själv, alltså betala direkt i en maskin utan inblandning av personal. Det tycker jag också är jättesmidigt, ibland blir det lite förvirrat med i vilken ordning jag ska scanna in rabattkuponger och liknande, men det finns alltid personal till hands villiga att hjälpa till. Ibland så säger maskinen till om att jag ska tillkalla personal. De gånger den säger till att den vill att jag ska göra det har det varit för att det har varit min tur att bli avstämd, eller som när jag köpte en ny vattenkokare och då var det för att jag skulle få en garantisedel. (Den sa också till mina föräldrar en gång när de var och handlade, men det var för att den ville att personal skulle kontrollera så att mina pensionärsföräldrar hade åldern inne att köpa folköl.)

Avstämningar kan ibland vara lite ansträngande om jag lyckats packa min kasse perfekt, eller så är det en lättnad med avstämning för att jag inte har lyckats att få någon ordning alls på mina varor som spretar åt alla håll i kassen. Andra gånger blir jag lättad över att jag bara köpt tre varor vid avstämningen för då är det inte så jobbigt att packa ur allting, men mina avstämningar har alltid stämt. Idag handlade jag halvmycket, men en avstämning hade nog varit på sin plats. Jag har nämligen lyckats scanna in att jag köpt två påsar tortellini med skinka à 22,90. Jag köpte bara en påse och har alltså bjudit min butik på närapå 23 kronor. Jag kan ju alltid försöka nästa vecka och säga att "Hej, jag var ett klantarsel förra veckan och scannade in två påsar tortellini fast jag bara köpte en, kan jag få ett tillgodokvitto..."

9 kommentarer:

Rosida sa...

Det är smart med självskanning! ;D

Fin blogg. ♥

Egoinas mamma sa...

Vet du att det kan faktisk fungera. Testa! Kanske de förstår att du talar sanning! :D (Folk brukar inte ljuga om sånt, just av de orsaker du uppger)

Uttan sa...

Ja jag gillar också det där med självskanning men det är inte roligt om det blir avstämmning och allt ska plockas upp.Det konstiga är att det går inte ner i kassarna igen det som man köpt.
Ja vad gör man om man gjort fel och inte upptäcker det föränns man e hemma?
Kramar!

Jenny sa...

Våra första år med självscanning stämde den också alltid, sedan kom en gång vi lyckats blippa en vara två gånger och en annan vara ingen gång (vilket var till butikens fördel då det dubbelblippade var dyrare), därefter fick vi avstämning varenda gång i tre månader (som alltid stämde) tills vi fick säga ifrån. Vid en senare kontroll frågade vi och då stod det att vi hade haft _tre_ misstämningar! Vilket såklart inte stämde eftersom vi fick vår femma-lott vid varje avstämning. Idag har de slopat lotterna, men nu slipper vi konstig nog avstämningarna också. ;)

Bibbi sa...

Tacka den som kom på självscanning!
Det är ju en underbar uppfinning.Men nåde när man får avstämmning...då blir man allr en surpul....
Men aldrig att jag fått nån lott! Fusk! ;P
Ha de/Kram

Yvonne L sa...

Rosida: Visst är det!

Egoinas mamma: Om jag framhäver just klantarsel kanske jag har störst chans! :D

Uttan: Jag har oftast tvärt om att jag knappt får plats med varorna innan ev avstämning. Som jag sa till Egoinas mamma ska jag framhäva att jag var ett klantarsel idag när jag scannade! :D

Jenny: Jag fick ofta avstämningar precis när jag ordnat så att jag skulle kunna scanna själv, sen har det inte hänt så ofta. I "min" butik har de heller aldrig gett bort några lotter!

Bibbi: Visst är det en bra uppfinning! Sen verkar det bara vara Jennys affär som gett bort trisslotter!

Jenny sa...

Inte triss ju; "Vilket såklart inte stämde eftersom vi fick vår femma-lott vid varje avstämning." Billigaste smålotterna. ;) De körde med dem ett år ungefär tror jag.

Yvonne L sa...

Jenny: Hmm, det där triss hoppade nog in av bara farten. Kanske betyder det att reklamen verkligen fastnar i min hjärna!!! Men, lott som lott, oavsett vad den kostar kan man ju alltid vinna något! Vann ni något någon gång?

Yvonne L sa...

Inte bara oavsett vad de kostar utan det skulle nog kanske stå oavsett vad det är för lott... Jag ska nog sluta skriva om lotter! :D