2009-09-28

Om jag varit en rumpnisse...

...hade jag kunnat tjoa till "Nu blev det kväller!" tidigare i eftermiddags. Jag hade i alla fall kunnat göra det om det verkligen blivit mörkt, nu är det ju inte speciellt mörkt vid 14-tiden en septembereftermiddag så det hade ju varit lite halvkorkat att säga så. Jag hade också kunnat säga "Voffor gör di på detta viset?", men så sa jag naturligtvis inte heller. Istället sa jag bara "men vad hände nu då?" tyst för mig själv när radion plötsligt tystnade när jag stod i klädkammaren och letade efter en väska. När jag gick för att se vad som hänt med radion upptäckte jag att det blivit strömlöst i vardagsrummet. Vid närmare kontroll visade det sig att det var strömlöst i hela lägenheten. Då ringde jag till mina föräldrar som bor tvärs över gården, men listade nästan direkt ut att de också hade strömlöst i och med att de inte svarade. Då funkar ju inte bärbara telefoner, och jag visste att de var hemma eftersom jag just kommit därifrån efter att ha lämnat Higgins hos dem. Ringde för säkerhets skull pappas mobil och fick då bekräftat att det var som jag trodde, de hade också strömlöst så då behövde jag ju inte lägga tid på att studera säkringarna i min lägenhet något extra. Jag kunde fortsätta enligt planerna.

Planen var att jag skulle åka och handla, men först skulle jag uträtta några ärenden på stan. Då upptäckte jag att det nog var strömlöst i större delar av centrum, för nästan alla butiker jag gick förbi verkade utan el. När jag uträttat mina ärenden på stan så verkade allt vara som vanligt igen, och när jag var in för att hämta bilnycklarna så såg jag att kyl och frys gått igång igen. Enligt Eskilstuna-Kuriren så var det så att en transformatorstation löste ut när de gjorde olika tester, vilket hade till följd att ca 7000 hushåll och företag drabbades av strömavbrott. Enligt mamma så varade strömavbrottet ungefär 20-30 minuter, och jag hoppas de har testat färdigt nu! Jag vill inte drabbas av strömavbrott mitt i CSI NY ikväll!!

Rumpnissekommentarerna får jag väl spara till en annan gång.

5 kommentarer:

Bibbi sa...

Visst är CSI ett av de absolut bästa programmen! Ja, efter Så ska det låta förståss....
Själv har jag varit å´m tränat men skyndat hem för att bänka mig vid tv'n kl 21.00 Sen såg jag på Idol kl 22.40, då satt ene sonen med flickvän bakom de som sjungit. Så de var mest i bild hela tiden;P
Säkert enda gången jag följer Idol så sent...
Ha det gott;)

jette sa...

bara älskar bilden på din förstasida!!! rumpnissan där! :-)

Jenny sa...

Åskan slog ju till med dunder och bång, fast här var det efter CSI NY, men i Värmland var det tydligen innan, så jag gissar att åskan hade ett finger med i ditt strömavbrott. :)

FlyOnAWall sa...

Du hade tur som inte fastnade i hissen. Men kanske får du användning för de där rumpnissekommentarerna någon annan gång.

Yvonne L sa...

Bibbi: CSI är verkligen bäst! Idol däremot tittar jag inte på, men om jag kände någon som satt i publiken eller var med och tävlade skulle jag sitta klistrad!

Jette: Rumpnissan säger tack! ;0)

Jenny: Nä, här tror jag inte det var någon åska som var boven i dramat utan den mänskliga faktorn vid transformatortest! Tror inte vi hade åska här igår, men däremot ett rejält skyfall igår kväll, och det började samtidigt som CSI ungefär!

FlyOnAWall: Det hade inte varit roligt att sitta fast i hissen. I så fall hade det varit bättre att fastna där när jag kom hem efter veckohandlingen, då hade jag ju i alla fall haft något att äta i min instängdhet! ;0)