2009-08-28

Fruktkaka - recept

Nu har jag testat min nya spis med lite olika saker som till exempel koka pastavatten, koka potatis och koka ris. Allt gick alldeles utmärkt men det är märkligt med vred som bara går till 3 eftersom gamla spisens vred gick till 6. Sen upptäckte jag när jag - för ovanlighetens skull, hade förmodligen långtråkigt - läste bruksanvisningen att det fanns en tabell som visade att man skulle ställa in sånt som ska tillagas i ugnen i kall ugn. Här har jag gått och trott att alla tv-kockar som förbereder allt innan programmen spelas in antingen använder sig av varmluftsugnar eller är totalt dumma i huvudet. Varje gång de har något som ska in i ugnen så ställer de in det och säger "så ställer jag ugnen på ungefär 180 grader och låter det stå där tills det är färdigt, alltså om cirka 47,5 minut". De säger inte att de har varmluftsugn och inte heller att "oj så klantigt, jag glömde förvärma ugnen".

Det vet väl alla att man först drar igång ugnen och när kontrollampan på spisen slocknar har ugnen rätt temperatur och ställer man in det som ska bakas/gräddas! Eftersom min gamla spis stått i mitt kök sen jag flyttade in i lägenheten för drygt 16 år sen så har jag inte hängt med riktigt i utvecklingen. Jo, jag vet att det finns keramiska hällar och sånt, men att man faktiskt inte behöver förvärma ugnen ens på en helt vanlig enkel spis hade jag ingen aning om. Häromkvällen så utförde jag mitt första bakningstest på min nya spis. Eller i min nya ugn eller hur man nu säger.
Bilden visar den äppelkaka med kanel jag bakade efter ett recept jag fått av mamma för flera år sen. Fast receptet säger att man ska använda vinbär så därför väljer jag att nu döpa om det hela till något annat.

Frukt- eller bärkaka
2½ dl socker
2 ägg
75 g smält smör eller margarin
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 dl röda vinbär (eller rivna/finskurna äpplen eller andra valfria bär och frukter)

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner i äggsmeten tillsammans med det smälta smöret. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant. Strö de röda vinbären ovanpå och grädda kakan i 190° i 30 minuter.
Den ska vara lite kladdig inuti! Servera gärna med vaniljsås eller vaniljglass.

Det kan behövas lite mer gräddning beroende på ugn, man får helt enkelt testa sig fram! Resultatet av den här testomgången fick i alla fall godkänt, de som blev bjudna åt upp rubbet.

Inga kommentarer: