2009-08-19

Djur och odjur

Första promenaden för dagen gick som nästan alltid över bron vid Fors kyrka, och under den var det full aktivitet.
En massa småfiskar i stora svärmar eller vad det nu heter när det kommer till fisk. De gör sig dock inte så bra på bild! ;0)
Nere i stadsparken mornade sig änderna för fullt, och Higgins var på sånt humör idag att han tyckte det var roligt att skrämma dem.

Ute på en av blomflottarna borta vid Nybron har jag sett denna stora fågel - jag tror det är en skarv - flera gånger de senaste dagarna. Jag är ju inte världsmästare på fåglar så det kan vara något helt annat, men jag vet att det finns såna här runt ån. Dessutom brukade det ofta sitta en längre bort där det nu hänger ett klädstsreck med skjortor rakt över ån. Precis under strecket sticker det nämligen upp en sten som brukar vara en populär plats för fåglarna att sitta på, och där har det alltså tidigare suttit en skarv.
Syns inte så bra på den här bilden, men om man klickar på den så blir den större, och då ser man kanske att det även sitter en and på vänstra delen av flotten.

När jag ändå är inne på djurtemat så kan man läsa både här och här att det sitter en 20-åring anhållen för djurplågeri. Han har plågat och haft ihjäl en hund och omkring 20 katter. Det enda som talar till hans fördel enligt mina åsikter är att han själv anmälde sig till polisen.


För att avsluta med något gladare djurtema så mår den lilla gibbonapan i Parken Zoo bra. Det var ju hon som föddes tidigare i somras, och kom som en överraskning för djurskötarna som trott att mamman Jane var döende.



7 kommentarer:

Jenny sa...

Den lilla apan fotograferade jag när vi var där. Mamman var så ömsint och försiktig, skyddade bebisen mot fotoblixtar och sol. :)
Stim menar du, fiskstim ;) Fina foton hur som haver.

Jenny sa...

(http://fotonissa.wordpress.com/2009/07/22/jag-ska-alltid-skydda-dig/) där är en av bilderna jag syftade på. :)
Och du, det är en skarv :)

Yvonne L sa...

Jenny: Klart det heter stim, tack!! (Snacka om totalt hjärnsläpp när jag skrev inlägget!!)
Så vet jag att det är en skarv, och nu ska jag titta på din bild!

mille sa...

Fina foton... ser nästan läskigt ut med fotot på stimmet... men efter jag läst din kommentar så är jag lugn :)

Yvonne L sa...

Mille: Visst såg fiskarna lite läskiga ut när man inte riktigt vet vad det är!

Unknown sa...

Hejsan först gången jag är in här och kikar runt - kommer gärna tillbaka - ha det gott/catthie

Yvonne L sa...

Catthie: Välkommen åter!