2009-08-14

Å nu blir det reklamfilm

Ett litet specialinlägg för Lisa som ska försöka övertala sin man att de ska göra en avstickare förbi Eskilstuna när de åker hem till Öland efter en vistelse på fastlandet.
Lisa är - som många andra - väldigt intresserad av heminredning och har på nätet snubblat över en butik som finns i Eskilstuna. Butiken heter Store och ligger på Köpmangatan som är Eskilstunas äldsta gata. Den är huvudgata i Gamla staden och från början hette den Stora Långgatan. Det var först i slutet av 1860-talet den fick nuvarande namn. Väldigt många äldre byggnader revs under 1950-1960 talet då det var populärt att ta bort allt gammalt. Som tur var så ändrade sig kommunen i sina planer, mycket tack vare starka protester från allmänheten, så det finns trots allt en hel del gamla fina byggnader kvar. Kommunen köpte fastigheterna och sålde dem sen vidare med kravet att de skulle bevaras och renoveras.
I en av de byggnaderna finns alltså butiken Store. Jag har aldrig varit inne där själv, men jag går förbi minst en gång varje dag när Higgins och jag är ute på promenad.
Här inne på gården har de ibland försäljning också, men jag har ju förstås aldrig gått in och tittat där heller... Men det beror nog mest på att när jag går förbi så är det ju just för att jag är ute och går hundpromenad.
Här har vi butiken från andra sidan gatan som ni kan se är fint kullerstensbelagd. Den är dessutom enkelriktad så kommer man med bil och vill åka ända fram så får man se till att komma från rätt håll.
På den här bilden har jag butiken snett till höger bakom mig, och om det kommit en bil när jag fotade här borde den ha kommit emot mig. Det som skymtar längst bort är ett hus vid Rådhustorget. Går man till vänster därnere så är man på gågatan inom 5 minuter om man promenerar i maklig takt, så som ni förstår så ligger den här delen av Köpmangatan väldigt centralt. Då var reklamen över för denna gång!
Faktauppgifter om Köpmangatan har jag dels haft i huvudet men jag tjuvkikade också i en bra bok jag har som heter "Se Eskilstuna" med text och bild av byggnadsantikvarie Anna Götzlinger. Den gavs ut 2006 av Stadsbyggnadsförvaltningen här i stan och finns till exempel att låna i Sörmlandsrummet på biblioteket.

4 kommentarer:

Lisa sa...

Hihihi! Åh vad glad jag blev när jag såg detta inlägg! Vad snäll du är! :) Gubben min är övertalad så det blir Eskilstuna på vägen hem! Jippi!! :)
Ser jag en hund som liknar Higgins på denna gata när vi är där går jag ut och hälsar. Då får vi hoppas att det är du i andra änden av kopplet! ;)
Kram

Yvonne L sa...

Lisa: Ah, du hann se det innan ni stack iväg! Vilken tur! Det finns inte så många svarta cockrar i centrala stan, så chansen/risken att det är jag som håller i kopplet är ganska stor. ;0)

Synnøve. sa...

Nu ska väl Lisa hitta fram hoppas jag.
Vilken härlig gata det där var...
kramen.

Yvonne L sa...

Synne: Det vore konstigt om hon inte hittade! I så fall måste ju det betyda att mina bilder är jättedåliga!! Hahaha!