2009-08-17

Sista veckan, sommarSverige - utmaning vecka 10

För 10 veckor sedan startade Lisa - med bloggen Numos - utmaningen där vi fått tänka ut saker vi förknippar med sommarSverige för att sen visa upp på bild. Den här veckan är det final och det hade ju varit roligt att ha haft några riktigt häftiga specialsommarbilder. Men, fantasin började tryta redan till förra veckan, och vädret har inte varit så jätteinspirerande de senaste dagarna. Nu är det ju så att det heter utmaning just för att det är vad det är - en utmaning! Hade det varit enkelt att hitta på bilder att illustrera sin sommar med hade det ju inte varit en utmaning så här kommer mitt sista bidrag.
De här plantorna som jag kanske visste förra året vad de hette men som jag glömt namnet på nu börjar blomma så här på sensommaren. Än är de inte helt färdiga, det brukar vara en mörkare rosa-röd nyans på dem. Vad jag förstår så är de inte svåra att odla utan brukar växa som ogräs. Just de här står vid en mur bredvid den lilla miniån vid Strömsholmen. (Ni som är från Eskilstuna kanske förstår vart jag menar...)
Sveriges sommarväder vet man aldrig i förväg hur det kommer att bli. Vissa somrar totalt regnar bort, medans andra somrar torkar bort. Nu i år har vi väl haft en ganska blandad kompott vad jag kan påminna mig. Dagens första promenad hade vi både sol och ett lätt sommarregn som ni kanske förstår av bilden ovanför. Man kan också se att det inte var en dag för att ha sandaler på sig.
I mitt hushåll är detta en sak som bara kan hända på sommaren. Jag har glömt bort att jag hade en chokladkaka!!! Den stod nämligen i kylskåpet och jag hittade den där när jag packade in mina varor från dagens veckohandling. Hur länge den stått där vet jag inte riktigt, men den åkte med all säkerhet in i kylan då någon gång när det var riktigt varmt. Normalt sett lägger jag aldrig in choklad i kylen, men när det är så där väldigt varmt är man tvungen eftersom chokladen annars blir alldeles mjuk och kletig. Har jag köpt en chokladkaka vill jag att den ska fortsätta vara det tills jag äter upp den, vill jag ha mjuk och kletig choklad så fixar jag det på annat vis. Nu när jag hittade den här godsaken när jag packade in lite annat där i dörrfacket så la jag chokladen mer åtkomlig och svårare att glömma bort. Det är ju CSI NY ikväll!!
Då är mitt sista bidrag till den här utmaningen inlämnat och klart. Men för den skull är det naturligtvis inte slut på bilder i min blogg, såna plågar jag er ju med ändå.
Vill ni se vilka andra som deltagit i sommarSverige-utmaningen så har Lisa länkarna på sin sida.

8 kommentarer:

Uttan sa...

Ja sista veckan och faktiskt lättare med Höst bilder..
"Kärleksört" tror jag de heter fina och väldigt hållbara att ta in och ha i vas.
Den chokladen har vi inte provat.Är den god????
Mannen vill helst ha vanlig Marabou Choklad kaka och jag törs snart inte äta nån choklad för det är spår av nötter i allt,står det iallafall.
Jag hoppas vi håller kontakten även utan sommarutmaningen;)
Har lagt till dej på min Blogg lista!
Ha det gott!
Kram!

mamma sa...

Kärleksört är namnet.

Yvonne L sa...

Uttan: Visst är det väl höstigt ute! Just nu blåser det som sjutton och regnet hänger i luften... Kontakten behöver vi ju definitivt inte tappa bara för att utmaningen är över!

Mamma: Då är ni två som sagt kärleksört, då då är jag helt övertygad om att det är så den heter!

Synnøve. sa...

Vacker är den men vet inte vad den heter. Litar på de två som sagt kärleksört.

Hur kan du glömma en chockladkaka i kylen hihi....
Här har vi haft en marabou med jordgubb liggandes länge. Men igår rök den till kaffet...
Har du smakat den?
God är den kan jag säga.
Klems.

Yvonne L sa...

Synne: Det var jätteenkelt att glömma bort chokladkakan när den inte låg där jag brukar lägga sånt. Det stod något annat framför... Jag har inte smakat chokladen med jordgubb, fick för mig att jag inte skulle tycka om den... :0)

Lisa sa...

Kanske är det också så att man känner att hösten är på g och det är därför svårt att hitta inspiration till att ta sommarbilder? Och så har vi ju betat av en hel del somriga bilder under veckorna som gått så ämnet börjar kanske kännas lite uttömt? Men du lyckades med ett inlägg till sista veckan också, regn till trots. ;)
Vi var ju i Eskilstuna igår (tisdag) och jag log lite för mig själv när jag kände igen platser från dina bilder här i bloggen. :) Det blev lite shopping också (som tur var med tanke på att vi åkt dit enbart för shopping) men jag tänkte berätta mer i bloggen sen. Kram!

Lisa sa...

Visst är stockrosor vackra?! Jag har en i rabatten här hemma men den är inte alls så stor. Det kanske tar ett par år för dom att bli så stora i och för sig...
Hehe, ja men det är ju bra att skänka sakerna. Jag är bara så egoistisk så jag tänkte tjäna lite pengar så jag kan köpa nya inredningsgrejer istället! ;)
Det var jätteknepigt att få ihop bilder nu de sista veckorna. Men nu är det slut så nu kan man andas ut igen. ;)

Yvonne L sa...

Lisa: Glad att höra att du kände igen dig från mina bilder, annars hade ju mina foton varit ganska kass! hahaha!

Visst vore det kanske smart att försöka sälja lite sånt jag vill bli av med för att få in lite pengar, men det skulle nog inte bli så mycket. Så eftersom jag är lite lat av mig är det enklast att lämna det till någon secondhandbutik.