2009-08-25

Inte svininfluensa, bara lite snorig

Nä, nu verkar det som om jag fått en sån där irriterande endagsförkylning. Det började när jag ätit mina frukostmackor med avocado. Jag hade som vanligt lite salt och vitpeppar ovanpå, och det hade kommit överskott av vitpeppar på assietten mackorna låg på. Först när jag började nysa var och varannan minut fick jag för mig att det nog berodde på vitpepparn så jag tog undan assietten och ställde den i diskmaskinen. Trots det fortsatte jag att nysa och snora och så har det fortsatt.

Higgins ger mig anklagande blickar när vi är ute och går och jag antingen nyser så han hör det eller om jag stannar och snyter mig. Då får jag blickar som talar om hur pinsam han tycker jag är. Helst vill han att om jag nödvändigtvis måste nysa så kan jag väl göra det lite diskret utan att det hörs eller märks. Visst, problemet är bara att idag funkar inte det. Försök till ljudlösa nysningar gör att snoret sprutar ut ur näsan och det tycker jag är något ofräscht. För ett tag sen fick jag ett nysanfall här framför datorn. Higgins som tills dess legat på sin favoritplats under skåpet bredvid kravlade sig fram, gav mig en förorättad blick och försvann. Förmodligen gick han till sovrummet och la sig under sängen ett tag. Nu har han kommit tillbaka hit igen, men han ligger på tröskeln beredd att ge sig iväg ifall jag börjar med några pinsamma nysningar eller får för mig att snyta mig. Trots pinsamhetsfaktorn med en nysande och snorande matte så har han kommit emellanåt och vill ligga i knät som vanligt. Varje gång jag tagit upp honom har han noggrant kollat min näsa, som för att se om han på något vis kan få stopp på snorandet. Sånt kollas med att han bekymrat tittar mig i ögonen och sen nosar han lite på min näsa och så tittar han mig i ögonen igen och suckar.

Jag har fyllt på förrådet av pappersnäsdukar, druckit en massa te, saft och vatten blandat med Echinagard - som jag är övertygad om hjälper - samt ätit godis. (Godis - speciellt med choklad inblandat - är ett underskattat hjälpmedel mot de flesta sjukdomar.) Imorgon är det förhoppningsvis över, och då måste jag ju testa nya ugnen och baka något. Idag vill jag inte testa för risken är då stor att bakverket blir glaserat med snor.

4 kommentarer:

Jenny sa...

Bättre endagssnuva med irriterande Higgins-blickar än långtidssjuka, som jag. :)

Yvonne L sa...

Där får jag nog lov att hålla med! Nu kan jag förresten tjänstgöra som clown, behöver inte ens en fejkad röd näsa! ;0)

Jenny sa...

Haha, men det är väl sött med clownnäsa? Hade jag också häromveckan, och jag har ju en berömd potatis där normalt så .. ja... riktig clownnäsa. ;)
Sv: inspiration har jag men inte ork och kraft, är heltidssjukskriven nu.

Yvonne L sa...

Jenny: Clownnäsa är underskattat! :D
Så trist att vara sjukskriven, men förhoppningsvis blir du helt frisk snart igen!