2009-08-07

Saker man letat efter

Idag när jag vimsade runt på stan och uträttade diverse ärenden i väntan på att hämta Higgins hittade jag något jag letat efter länge.
En sån här diskmedelsburk! Nu letade jag inte efter en sån här just idag, men jag hade precis hittat den inne på Claes Ohlson när veterinären ringde. Jag har faktiskt letat efter en sån här sen jag skaffade min diskmaskin för några år sedan. De få saker som jag fortfarande diskar för hand är oftast inte lönt att tappa upp vatten till eftersom det brukar vara 1-2 saker åt gången. Då gör jag istället en snabbdisk under kranen men att dosera diskmedel är inte det enklaste utan jag trycker till på flaskan vilket har till följd att det blir totalt överdoserat. Inte bra för miljön och heller inte för plånboken. Inte för att jag tror det kommer att märkas på min ekonomi att jag skaffat en sån här, men ändå... Det kommer att kännas bättre att bara behöva dutta med diskborsten på locket och så blir det tillräckligt med diskmedel på en gång!
Det jag egentligen letade efter var någon sorts fiffig förvaring till alla plastpåsar jag oftast får mängder av även fast jag har med sig specialkassar när jag handlar mat. Jag har under alla år haft en större plastkasse hängandes på en krok i klädkammaren där jag tryckt ner alla övriga påsar jag fått när jag handlat i olika affärer. Problemet har varit att kroken kassen hängt på hela tiden trillat ner och till slut struntade jag i det och lät kassen stå på golvet. När jag fixade iordning och städade i klädkammaren bestämde jag mig för att hitta någon annan bra lösning. Kanske något att sätta upp på väggen, eller hänga upp på något annat vis. När jag gick runt slog det mig att jag sett någon typ av "påsförvaringskorv" av tyg som man kunde hänga upp. Tror jag sett det i någon typ hemslöjdsaffär eller något liknande. Själva designen var väldigt enkel vad jag kunde påminna mig. Ungefär som ett ihopsytt rör med resår i ändarna och sen någon upphängningsanordning. När jag inte hittade något sånt så kom jag på att jag ju kunde sy själv, det vore ju en baggis! Lite tyg och lite resår och så låna mammas symaskin! Lysande! Fast sekunden senare skrattade jag nästan högt för mig själv när jag insåg det orimliga i det hela. Det är inte helt omöjligt att jag skulle klara av att sy raka sömmar, men själva syningen skulle troligtvis inte ske inom de närmsta 17 åren eftersom jag verkligen inte tycker det är roligt att sy. Men jag kom på en snabbare och helt gratis lösning! Det slog mig att jag hade en tygkasse jag fick i present för många år sedan och som jag egentligen aldrig använder. Väl hemma dök jag in i klädkammaren och rotade fram tygkassen och stoppade ner alla mina blivande soppåsar i plast i tygkassen samt hängde upp den på två galgar i klädkammaren. Perfekt, ytterligare ett i-landsproblem ur världen!
Än har jag inte ätit upp alla biscotti jag bakade häromdagen, här ovan ser ni bildbevis! Nu gick inte alla ner i den här glasburken utan resten stoppade jag i en gammal kakburk av plåt från 1995. Hur jag vet att den är från 1995? Det står på den! Den har innehållit småkakor som jag förmodligen köpte av någon kompis barn som sålde dem till förmån för någon skolresa. Enligt texten på burken har den innehållit VM-kakor.
För övrigt var det en artikel i SvD häromdagen om att några forskare kommit fram till att det är bra att dricka Guinness, det var något om antioxidanter eller något sånt. Nu kändes inte det som någon direkt nyhet tycker jag eftersom mina irländska kompisar i åratal talat om för mig att Guinness är nyttigt för hälsan. Det serveras - eller möjligen serverades - till patienter på sjukhusen då det ansågs som mycket närande. Naturligtvis inga mängder så att patienterna blir/blev fulla, utan en Guinness om dagen gjorde tillfriskningen snabbare. Eller nåt sånt...

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Jaså...har du biscotti kvar!! HAde jag bott närmare hade jag mumsat i mig dem :0)

~Livet i byn

Bia sa...

Vilken smart diskmedlesburk! Jag/vi har samma problem, känner hur vi förstör moder jord varje gång vi trycker ut alldeles för mycket medel för att handdiska enstaka saker. En diskmaskin följde nämligen med "på köpet" när vi hyrde vår nya lya. Lyxigt så det förslår!

Yvonne L sa...

Livet i byn: Jag kan maila några till dig! ;0)

Bia: Samma sak hände mina föräldrar förra året när de flyttade från sitt hus till hyreslägenhet. De undrar fortfarande varför de inte skaffade någon förut.
Ni får göra en utflykt till Claes Ohlson och köpa en diskmedelsburk! Lysande uppfinning!!

Synnøve. sa...

En sån ska jag kika efter hos Clas nästa gång vi är Karlstad. Har diskmaskin med, men det är alltid något man diskar för hand.
Blir för mycket medel på varje pryl.
Smart idè. Clas har massor av dingsar som är nyttiga.

Har du inte ätit upp biscottin ännu?

Det är det jag alltid sagt.
Guiness är bäst. Ialla slag anledningar... Gott är det dessutom.
Klems.

Yvonne L sa...

Synne: Nu är biscottin slut sen flera dagar tillbaka. Jag ska baka nya har jag tänkt, denna gång med "riktig" mörk choklad istället för den blockchoklad jag hade. Claes Ohlson har väldigt många bra saker. Ibland har de bra saker som man inte ens visste att man behövde förrän man såg dem! ;0)