2009-07-20

SommarSverige - utmaning vecka 6

Har vi verkligen hållit på med att visa bilder från sommarSverige i 6 veckor redan? Enligt mina noteringar så är det så, och vill ni se vilka andra som är med går ni som vanligt till Lisa med bloggen Numo's och följer länkarna därifrån. Nedanför ser ni bilderna som utgör mitt sommarSverige den här veckan.

Nu blommar Sörmlands landskapsblomma näckrosen i Rothoffsparken, och då vet man att det är sommar. Det man annars ser mest av i Eskilstunaån är gul näckros.

Kanske en konstig bild av sommarSverige men det visar en del av mitt sommarSverige sen jag skaffade Higgins. Gräsfrön som fastnar i hans öron, behäng och fanor. Kort sagt överallt i hans päls. Jag har dessutom kommit på hur det är. Man kan gå med en cocker spaniel - eller valfri pälsrik hund - mitt på en asfalterad väg utan att se ett enda grässtrå på flera mils avstånd. Efter en liten stund är hunden ändå på något mystiskt vis full med gräsfrön som nästlat sig in i pälsen. Just den här promenaden var det inte mer än de där fröna i ena örat, men andra gånger är det betydligt värre. Inte för att gräsfröna gör någon direkt skada, det är bara så jobbigt att ta bort dem både för mig och Higgins! (Jobbigt är väl egentligen fel ord när det kommer till vad Higgins tycker, han skulle nog föredra att man sa tråkigt och onödigt.) Men det är bara att stanna och tålmodigt pillra bort dem ett efter ett eftersom de allra flesta inte vill ha hela sitt hem fullt med gräsfrön. Det funkar inte heller att få Higgins att skaka bort dem - vilket han ändå inte gör på befallning - då de flesta hakar sig fast i pälsen, och får de sitta tills man kommer in så blir det på nolltid ett enda trassel.
Något som kanske är lättare för alla att relatera till som sommar är väl kanotfärder. Inte för att jag brukar vara ute och paddla kanot, men man kan ju om man vill ;0)

Det här har jag varit inne på lite förut, och det ska symbolisera utflykter och sevärdheter. Nog för att många sevärdheter går att besöka året runt, men sommaren är väl ändå den tid på året då de flesta besöken görs. Nu håller de på att göra det enklare för turister här i stan genom att i trottoarerna lägga in såna här sevärdhetsmärken eller vad man nu ska kalla dem. Genom att följa dem så kommer man till olika platser som kan vara av intresse. Just den här finns i närheten av Rademachersmedjorna. De har precis börjat att placera ut de här märkena så det blir nog inte förrän till nästa sommar det verkligen kommer att fungera och vara mer känt här i stan.
Länken till Lisa som har satt igång den här utmaningen lämnade jag precis i början av mitt inlägg. Vill du se hur mina inlägg om sommarSverige sett ut hittills så hittar du dem genom att klicka här.

5 kommentarer:

Lisa sa...

Visst har tiden gått fort! Funderade idag på hur länge vi ska göra våra sommarSverigeinlägg, "orkar" vi fyra veckor till tro?
Näckrosor är ju såå vackra! Vi har faktiskt en damm en bit härifrån där det växer röda näckrosor. Det ska tydligen vara ganska ovanliga. Jättefina är de ialla fall!
Känner igen de där gräsfröna, de är ju hopplösa! Higgins får inte de där runda små bollarna också? Våra katter har en massa såna i pälsen nu och de är inte så förtjusta i att stå still så man får ta bort dom...

Yvonne L sa...

Lisa: Den som satte igång det hela får bestämma! ;0) Men varför inte? Sommaren är ju inte äver än...
De små runda bollarna känner jag till, de dras också till Higgins päls. Kan tänka mig att katterna inte är så förtjusta att få såna borttagna!

Uttan sa...

Näckrosor...så fint.
Ja tistlar i hundpäls är inte kul.
Men min dotter lyckades få hela sitt långa hår fullt i stora bolltistlar när hon var liten och det var ett elände vill jag lova!
Ha det gott!
Kram!

Synnøve. sa...

Hej där.
Smart det där med tecken i backen. Det gör det nog lättare att hitta fram för turisterna.

Förstår om du inte vill ha gräsmatta inne. Här dras det in både gräsfrön och annat skräp hela dagarna. Men det går bra. Dammsugarn får jobba.

Det där vetet ska jag leta efter faktiskt. Kan vara skoj att prova det.
Måste bara skriva ner vad det heter.

Här regnar det som bara attans.
12 grader varmt...
jag gillar regnet, men inte att det är så kallt. Hade tänkt mig ut på blåbärsplockning, men det får vänta...

Ha det gott nu.
Kram Synne.

Yvonne L sa...

Uttan: Hu, jag förstår att det måste varit ett elände med tistlarna i din dotters hår!

Synne: Det kommer in en hel del växtlighet med Higgins päls även om jag försöker få bort det mesta innan vi går in. Men vissa saker visar sig inte förrän man är inne! ;0) Här är det också kallt, men det störtregnar i alla fall inte. Eller inte just nu i alla fall. Blåbärsplockning i störtregn är nog ingen höjdare.