2009-07-04

Fördelar med tistlar?




Finns det några fördelar med tistlar? Tja, det beror väl på antar jag. Har man ingen egen trädgård där tistlar växer upp där man inte vill ha dem så lider man väl inte så mycket av dem. Blommorna är ju ganska så fina och när tistlarna växt sig riktigt höga - som den här på bilden som räckte mig till hakan - behöver man inte böja sig som en märla för att ta en bild. Längs med Kyrkogatan, området framför gamla Tunafors fabriker, är mycket tistelrikt och det verkar vara perfekt jord för dem också. Nästan alla är riktigt höga.

5 kommentarer:

Lisa sa...

Någon nytta gör de säkert i ekosystemet och det är ju rätt fina blommorna. Men som du säger, i sin trädgård och rabatt vill man inte ha dom!

Yvonne L sa...

Lisa: Någon nytta gör de säkert! För min del får de växa hur mycket de vill, jag har nämligen inte en enda i min trädgård. Eller just ja, jag har ju ingen trädgård, det är ju en balkong jag har! ;0)

nillas liv på pinnen sa...

De är vackra ju!
Sålunda fyller de sin funktion =)

Kul att du kikade in på min blogg hur du nu hittade dit!

Malin B sa...

Jag tycker att Tistlara är fina. Lite tjusigt att ha dem i en vas men man får ha handskar på sig när man fixar arrangemanget.
I trädgården har inte jag heller en endaste liten tistel med på vägrenarna är det ju lätt att få tag i dem om man nu skulle vilja köra lila tema i en dukning.

Yvonne L sa...

Nilla: Att vara vacker är också en funktion! Hur jag hittade till dig vet jag inte, men det var roligt att hitta dit i alla fall! Med planlöst klickande kan man hitta till oanade ställen!

Malin: Det har jag inte tänkt på att man faktiskt kan ha dem i vas! Fast jag tror inte jag ska testa, jag brukar låta blommor i vas stå alldeles för länge och då kommer det att bli tistelfrön i hela lägenheten. (Som för övrigt oftast är full med dammråttor och intressanta saker som Higgins släpat med sig hem i pälsen.)