2009-07-12

Att se bra ut

Att se bra ut är viktigt för många. Jag bryr mig väl inte så mycket om det, men av och till tänker jag på det i alla fall bara för att man ju ska göra det. Men för det mesta bryr jag mig alltså inte. Fast en gång om året tar jag tag i det och putsar fönstrena. Nu ikväll har jag roat mig med att putsa de i vardagsrummet, de två gardinsystrarna ska ju komma hit imorgon förmiddag och mäta mina fönster, och vad vet jag, kanske är det enklare att mäta när de är rena. Higgins tyckte jag var så lagom rolig när jag istället för att sätta mig i soffan och se på tv började putsa fönster, och jag var inte färdig förrän framåt 21.30. Men nu ser jag alltså bra ut i alla fall i vardagsrummet. Köket kanske jag fixar imorgon, och sen får vi se om jag tar sovrummet och tredjerummet också när jag ändå är i farten.
Några andra som ser bra ut, eller i alla fall intressanta är de små insekterna på bilden ovan. Jag är inte så förtjust i insekter, men de här har jag ingenting emot för de verkar hålla sig där jag tycker att alla insekter borde hålla sig. Ute i naturen sittandes på träd och andra växter. Insekter som envisas med att komma in eller landa på mig har jag inte mycket till övers för. Men som sagt, de små krypen på bilden satt i hundratal på några trädstammar när jag gick förbi på förmiddagen. Jag trodde att det var strimlöss jag fotade för det har jag lärt mig att de är röda och svarta, dessutom är det visst Sörmlands landskapsinsekt. Vad man nu ska med en sån till. I alla fall så tänkte jag att det nog var bäst att googla lite för att se om jag hade rätt, men det hade jag ju inte. Strimlöss såg inte alls ut så här. Jag tror det här är eldlöss, några av dem ser ut som på bilderna jag hittade i alla fall. Måste säga att det är ganska häftigt om man tittar närmare på deras små sköldar hur de är tecknade. Naturen är verkligen fantastisk.

2 kommentarer:

Bia sa...

Ja eldlusen är vacker!
Vi har ett ställe där de alltid brukar vara, men i år när vi kollat finns de inte kvar.
Sociala varelser är de också, de sitter alltid i klump och umgås!
:)

Yvonne L sa...

Bia: De verkar onekligen väldigt sociala! Tänk vad mycket de måste ha att prata om... ;0)