2009-07-18

Kamutvete - inte som myrägg

Jag känner vuxna människor som kallar ris för myrägg och hävdar att de inte äter sånt. Undrar vad dessa personer skulle säga om kamutvete? Kan väl hända att jag sett för många deckare och serier som CSI, men jag vet precis vad jag tycker kamutvete ser ut som i tillagat skick. Fast det ska jag inte skriva för då kanske ni inte vågar prova, eller så kanske ni aldrig mer äter det om ni redan testat. ;0)

Jag brukar stå och titta vad det finns för spännande saker där man hittar ris, bulgur och couscous, och ibland hittar jag något jag tycker verkar kul att testa. För några veckor sedan hittade jag alltså kamutvete, och enligt paketet så är det ett spännande alternativ till ris och pasta. Dessutom var koktiden 10 minuter - jag har sett andra märken nu när jag googlat lite på nätet där koktiden är upp till 40 minuter - och jag gillar sånt som inte tar evigheter att göra iordning. (Fast det betyder inte att jag köper färdigrätter och kastar in i micron. Även om jag ofta använder micron när jag fixar min mat så är det för att tina eller värma upp egenhändigt lagad mat. Sånt jag lagat från grunden och sen fryst in i portionsförpackningar.)
Själva grynen/kornen påminner riskorn fast ändå inte. De ser liksom mer förtorkade ut eller hur man nu ska förklara det. Själva tillagningen är också risliknande, man kokar upp vatten och salt och sen har man i kamutvetet och så ska det koka på svag värme utan lock. Jag gjorde som jag gör med ris ibland, när allt kokat upp ordentligt så stängde jag av plattan helt för att låta det bli färdigt på eftervärmen. Det funkade inte så bra alls visade det sig, det såg mer ut som att kornen blivit lite uppblötta och låg och simmade i en massa vatten. Jag antog att det skulle vara som med ris, att allt vatten skulle vara försvunnet för det står nämligen att när det kokat klart ska man dra kastrullen från plattan och låta stå en liten stund. Sen ska man röra om och gärna blanda med lite smör eller olja. Då kan det ju rimligtvis inte vara en massa vatten kvar.

Nu har jag tillagat kamutvete några gånger, och jag tycker det är riktigt gott! Man ska nog inte äta det bara som det är, då blir det nog lite trist trots att kamutvete ändå har lite smak i sig. Jag blandar mitt med lite olivolja eller lite smör, några droppar citron, finskuren salladslök eller purjolök, små plommontomater skurna i lagom bitar och valfria kryddor. Har smakat bra till både kyckling, köttbullar och som ensamrätt. Fast då har jag blandat i mer grönsaker som gurka och majs.
Någon mer som testat kamutvete, och vad tyckte ni?

5 kommentarer:

Jenny sa...

Det SER ju gott ut på den sista bilden.. men annars... uäck. :D Mat ser inte alltid gott ut men det är lättare att vilja äta den mat som ser bra ut. Jag menar... hur inbjudande ser pölsa ut...? :D

Erika sa...

Nej, kamutvete har jag aldrig testat, inte ens sett i affären. Men jag har heller inte tittat efter det. Jag är nog lite feg när det kommer till att köpa något jag inte vet vad det är. Men nu efter att ha läst om det här ska jag nog våga mig på att prova. Det ser verkligen gott ut på din bild. Men jag förstår vad du menar att det ser ut som. ;)

Erika

Yvonne L sa...

Jenny: Kamutvete är värt att testa, det är gott! Pölsa ser verkligen inte inbjudande ut, men går ju att äta det också.

Erika: Klart värt att testa, jag har överlevt flera portioner! ;0)

Bia sa...

Mmmm...ser gott ut! Även för oss inom CSI... :)
Sen kan det irritera mig att vuxna människor säger myrägg om det som är larvernas kokonger...äggen är så små att vi knappt kan se dem. Och finns längst nere i stacken. Säger fröken Duktig... :)

Yvonne L sa...

Bia: Jag håller med om myräggen! Sen tror jag att kamutvete skulle fungera med din GI-kost, men jag är inte helt säker. Har ett svagt minne av att jag läste det någonstans...