2009-07-09

Balkongblommor från en soligare dag

Idag är det inte så roligt att gå på promenader tycker Higgins. Man blir nämligen väldigt våt eftersom regnet öser ner. Det började regna igår kväll och har nog regnat hela natten och det har fortsatt under dagen. När jag drog upp rullgardinen var det en stor pöl på fönsterbrädan, regnet hade slagit på ordentligt på fönstret som var öppet en springa.

För några kvällar sedan när jag väntade på att min mat skulle bli färdig - den stod och kokade på spisen, jag väntade inte på att någon skulle göra iordning den - tog jag lite bilder på mina balkongodlingar. Tänkte det kunde vara bra att ha ifall de skulle torka bort alldeles eller kanske drunkna i händelse av störtregn. Det är nämligen vad som brukar inträffa med mina balkongväxter. Alltid antingen eller, aldrig något mellanting. Tror aldrig jag varit med om en sommar då jag lyckats ha fina blommor hela tiden. Om jag kommer ihåg rätt så är det en verbena på bilden ovanför.

Den här blomman tror jag hette sommarnejlika eller något sånt. Väldigt rosa är den i alla fall.

Det här är väl en tagetes. Just den här blomman var väl inte snyggast i samlingen, men det var den som fick vara med på bild!

I kryddodlingskrukan är det ju inte så mycket blommor att tala om, men det är fint ändå! Salvia är det på bilden ovanför...

... och det här är röd basilika. Den har jag använt mig lite av, men jag glömmer bort att jag har kryddväxter ute på balkongen! Borde kanske sätta upp en lapp på köksskåpet med texten "Glöm inte färska kryddor från balkongen".

Så till sist bilden som jag blev mest nöjd med - hade lite bråttom när jag fotade för som sagt maten var snart klar och batterisymbolen blinkade som sjutton i displayen. Har för mig att den här är curryeternell, och den har jag inte riktigt klurat ut vad jag ska använda till. Men den är fin och doftar gott gör den också.

Inga kommentarer: