2009-07-07

Plast?

På eftermiddagen åkte jag till Ica Ekängen för att klara av min veckohandling. Med mig hade jag påsen med plast som skulle till återvinningen. Jag samlar både hård- och mjukplast i samma kasse, och sen är det så finurligt ute vid Ekängen att containern för mjukplast står granne med containern för hårdplast. Enklast är då att man ställer sig emellan containrarna för att sen bara stoppa ner det som ska återvinnas i antingen containern till höger eller den till vänster. Så fiffigt har jag tänkt ut det.

Jag vet att alla inte tänker som jag gör, men varför tar man med sig en burk i hårdplast där det fortfarande finns innehåll kvar? Kom personerna i fråga på det när de kom till återvinningsstationen att "oj, vi glömde äta upp all pickles, men det är ju en burk i hårdplast så när vi ändå har den med oss ställer vi den bredvid containern ifall någon annan vill äta upp den"?

Sen fick jag annat att fundera på när jag började stoppa in hårdplast i just containern avsedd för hårdplast. Hur kan man missta sig så att man tror att en matta är en förpackning av hårdplast? Enda gången mattor brukar användas som förpackningar är väl i böcker och filmer när ett lik ska forslas undan. Då förpackas ofta kroppen i just en matta. Men jag har aldrig vare sig läst eller hört att de då sagt "vi rullar in kroppen i den här mattan av hårdplast".


Visst var det tur att jag hade kameran i fickan och kunde ta bilder av insidan av en returcontainer!? Jag tror inte någon såg mig, men jag vet inte...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, skulle velat se dig när du stod med kameran vid containern! Eller kröp du in när du dokumenterade mattan? ;)

//Bibbi

Yvonne L sa...

Bibbi: Jag tittade mig noga omkring mig innan jag fotade! Tror inte att någon såg mig, men säker ska man ju aldrig vara!