2009-07-16

Randigt kött

I förrgår fyllde jag år och innan dess hade min syster förhört sig om ifall det var något speciellt jag önskade mig i present. Jag hade tidigare tänkt på olika saker jag skulle kunna önska mig ifall jag blev tillfrågad men när mamma och pappa skickade ett mail med olika saker de funderat ut och jag valde nya gardiner så förträngde jag min egen lista. Blev alltså lite ställd när min syster frågade om önskemål men kom på att jag ibland tänkt att jag ville ha en grillpanna. För att förtydliga för min syster ifall det inte var grillpanna det heter så la jag till "en sån där knöglig stekpanna som gör att köttet blir randigt när man steker det".
Eftersom det är en gjutjärnsstekpanna är den svintung och kan med fördel användas som träningsredskap!

Av de saker jag nämnt för min syster som tänkbara presenter så blev det en knöglig stekpanna så nu kan jag steka randigt kött! Eller rutigt med för den delen.

Som extra tillbehör och extra överraskning fick jag också ett mordvapen, även kallat köttyxa, samt en liten kylväska innehållande bland annat ett par fläskkotletter inköpta från en gårdsbutik. Igår kväll så bankade jag alltså lite på en av fläskkotletterna och sen stekte jag den rutig bara för att det går. Ikväll ska jag äta den andra kotletten, även den ska jag banka lite på och kanske blir den också rutig.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Men det var ju riktigt finurliga saker! Jo gjutjärnsgrejor är bra (om än tunga!) och kan ju med fördel även användas på gamla spisar... du vet över låga. Teflonpannor o sånt funkar ju inte bra alls över gaslåga exempelvis. :) Att klubba kött är väl lite... out of date nu för tiden, men å andra sidan - blir vi lite fattigare får vi börja möra köttet och pressa det så vi får mer för pengarna... eller nåt sånt.

Nu är du ärad och berömd iaf! :D

Yvonne L sa...

Jenny: Äsch, man behöver inte banka kött för att möra till det utan för att få det tunnare och större! Har några rätter där man ska banka ut köttet, och att göra det med ett knivskaft kan vara farligt om man slinter!

Jag känner mig väldigt ärad och berömd! ;)

Erika sa...

Vackra bilder! Att banka ut köttet är nödvändigt till vissa rätter. Fortsätt banka!