2009-07-10

Ån bredvid ån

Dagens första promenad var blöt. Inte så att det regnade vansinnigt mycket, det var ett lätt duggregn kan man väl säga, men det var inte regndroppar utan mest bara blött i luften.
Bredvid ån längs med Hamngatan så finns en liten bit av ån. Vattnet pumpas upp och kommer ut här och sen rinner det som i en liten bäck och försvinner sen ner i ån igen.

Ibland ser man saker man inte lagt märke till förut. Min mamma och jag vimsade runt ett par timmar på stan för att titta efter gardiner och på väg till en affär fick jag plötsligt se den gamla byggnaden på andra sidan gatan. Inte så att jag inte sett huset tidigare, men nu såg jag det på ett annat vis. Jag hade aldrig sett den stora infällda skylten eller vad det nu kan heta längst upp på fasaden, den som talar om vad som funnits där tidigare. Den blå moderna skylten nere till vänster är ju inte alls lika fin!

Gardinerna mamma och jag gick och letade efter ska så småningom sitta i mitt vardagsrum. Jag är inte så mycket för det här med att byta gardiner, just de i vardagsrummet har jag haft sen jag flyttade in här. Det är 16 år sen. Det enda jag har gjort är att jag emellanåt har dammsugit dem, och så har de åkt ner några gånger och in i tvättmaskinen. Nu fyller jag snart år, och mina föräldrar hade tänkt ut lite olika saker som jag kanske skulle vilja ha i present, och en av de sakerna var nya vardagsrumsgardiner. Så från listan med saker de tänkt ut valde jag att få nya gardiner. Nu kommer det att bli väldigt lyxigt, speciellt för mig som inte ens behöver betala, men på måndag morgon kommer det hit två tjejer som ska mäta mina fönster och sen kommer de att sy upp gardinerna! Mammas påhitt, men annars hade hon fått sy själv, och eftersom det nu var en liten butik som kan fixa sånt så blev det så. Det allra enklaste hade ju varit att köpa helt färdiga gardiner, men det är inte så lätt att hitta det till mina fönster. Det är dels ett "vanligt" fönster, men sen är det ett stort burspråk bredvid som inga standardmått funkar på. Ska bli spännande att se hur slutreslutatet blir!

5 kommentarer:

Malin B sa...

Perfekt när proffs kommer och fixar gardinerna och man inte behöver betala! =)
Jag brukar köpa färdigsydda... Men så har jag inget burspråk heller.

Yvonne L sa...

Malin: Perfekt med proffs, speciellt när det inte finns färdigsydda som passar.

Synnøve. sa...

Kan du vara så snäll att sände de där tjejerna hit när de är klara hos dig....
Har några fönster som kunde trenge nya gardiner...

Det regnar som bara det. Man vill inte gå ut i onödan men det är ju samtidigt så skönt att stå ute när det plaskar mot regnjackan.
Inget vidare med 14 kg blöt cocker i knät, det kan jag hålla med dig om.
Själv ska jag strax ropa in en 20 kg tung våt älghund som ska ligga inne i natt...
Japp, det regnar småspik...
Kramen Synne.

Bia sa...

Så lyxigt med skräddade gardiner!

Ha en skön helg!

Yvonne L sa...

Synne: Jag kan fråga tjejerna när de är klara hos mig ifall de har lust att åka till Norge! ;0)
Sen måste jag säga att jag nog föredrar 14 kilo blöt cocker i knät framför 20 kilo älghund. :D

Bia: Visst är det lyxigt!