2009-03-25

Onsdag kväll

Idag har det varit en solig dag, men det har inte varit speciellt varmt. Imorse var det -7 grader när jag gick ut med Higgins. Det kändes ju faktiskt lite onödigt, men det var ju kallt redan igår. Fast då var det bara -4 på morgonen, men det kändes som minus 15 eftersom det blåste rejält också.

Ikväll var det ju "Rent hus" igen, och jag bara undar: Hur kan man fylla en lägenhet med 10 ton onödiga saker? Nu verkar det ju som om de kastade det mesta, men allt kvinnan i programmet hade var kanske inte egentligen skräp utan saker man kanske skulle kunnat använda. Men om de skulle vänt och vridit på varje sak för att se om det var något att ha hade de ju fått hålla på i flera år!

Igår kväll hade Higgins kvar mat i sin matskål. Det var faktiskt hälften av frukosten som var kvar eftersom han är inne i en period av att inte äta hela sin dagsranson. Jag misstänker att det är löptikar i omgivningen som startade den här perioden, men nu verkar det som om han mer ser det som en uthållighetsgrej. Om han inte äter sin vanliga mat kanske jag ger honom något godare? Men han har ju en matte som är envisare än vad han är, så det kommer inte att funka. Igår i alla fall så hade vi varit ute på kvällspromenaden, och han sprang ut i köket och drack vatten. Så hörde jag hur det började knapra och jag tänkte att han kanske börjar inse att man blir väldigt hungrig om man inte äter och att han kanske gett upp sitt infall för denna gång att inte äta. Jag gick sen ut i köket för att göra något, och när jag tände lampan i taket så tvärslutade Higgins att äta och så försvann han in i datarummet där han la sig på sin favoritplats under skåpet... På något vis fick jag känslan att han hade tänkt äta upp maten men trodde att om han gjorde det i mörket skulle jag inte veta att det var just han som ätit upp den. Jag vet inte om planen var att försöka övertyga mig om att något spöke ätit torrfodret som fanns kvar i skålen...

3 kommentarer:

Anonym sa...

*fnissar* Du... vår ena katt gör samma sak. Äter i lönndom. För inte får han någon mat annars, nej det är ju syrran som äter allt... visserligen äter hon mer, och det syns, men inte så han svälter, vilket han försöker få oss att tro, genom att alltid försöka få oss ut i köket och öppna skåpet där den goooda maten finns. ;) Enträgen vinner, Higgins kommer nog på att det är lika bra att äta, när som helst... :)

Ingrid sa...

Higgins har alltid nåt påhitt på G. Det är nog tur för dig att han inte kan prata ;0)

~Livet i byn

Yvonne L sa...

Jenny: De är inte dumma de små liven! Men till slut brukar hungern ta överhand...

Livet i byn: Det är en väääääldig tur att Higgins inte kan prata! Det skulle bli väldigt pinsamt ibland. "Matte, varför går den där människan så konstigt, varför har den människan därborta så konstig hatt..."