2009-02-27

Vallfärd - ett ovetenskapligt konstaterande

Som det verkar så har det blivit extra mycket trafik inne i centrum de senaste två dagarna. Det är många som förmodligen "tar en sväng in till stan" för att se hur det ser ut vid Statt. Strax innan 14 idag skulle jag gå från mitt arbete på Faktoriholmarna till Rademachergatan för ett möte. Det är visserligen fredag, men vid den tiden brukar det inte vara bilköer längs med Hamngatan bort mot Nybron. Idag var det köer, och i många bilar jag såg satt det folk både bak och fram, och det var inte familjer på väg någonstans och det såg inte riktigt ut som folk som samåkte från sina arbeten. När jag skulle gå tillbaka från mötet ungefär 40 minuter senare var det ännu mer trafik.

Eftersom det är fredag idag så pallrade jag mig ifrån jobbet lite tidigare vilket idag innebar 16.15, och då var det precis lika mycket trafik som det varit när jag gick tillbaka från mötet. Definitivt mer än en vanlig fredag vid samma tid. Hämtade Higgins från mina föräldrar och sen var jag i princip bara upp och lämnade min väska innan vi gick ut och promenerade. Vår promenad gick genom Fors kyrkpark, över kyrkbron, bort mot Sveaplan och mot stadsparken. Sen gick vi över Nybron och bort mot sporthallen för att ta oss hem, och trafiken stod i princip still. Då var väl klockan mellan 18-18.30 och vanliga fredagar brukar det inte vara så mycket bilar vid den tiden. Som det verkade på trafiken så var de allra flesta ute för att titta på förödelsen vid Statt.

En annan sak som branden medfört är naturligvis alla spekulationer om hur det gått till, vem som gjort det, vem som ligger bakom och hur polisen borde eller inte borde arbeta med detta. Jag spekulerar inte och jag litar på att polis och åklagare vet vad de håller på med - tror att de är helt på det klara med att det inte går till som i till exempel CSI som vissa människor tycks tro. Istället för att spekulera så ska jag ta och leta reda på ett recept på majssoppa som jag har för mig att jag skulle vilja prova. Problemet är att jag inte kommer ihåg vart jag sett det. Men det verkar vara en bra början att gå in på en receptsajt och söka på just "majssoppa".

Inga kommentarer: