2009-03-23

Utmaningen

Igår hittade jag ju en vårteckensutmaning hos Viveka som jag bestämde mig för att vara med i.
(Eller rättare sagt hittade jag den idag eftersom jag sitter och förbereder det här inlägget redan på söndagskvällen och funkar allt som det ska kommer det inte att publiceras förrän måndagen den 23 mars.)

Bilden ovanför visar en magnoliaknopp med snö på. Det började nämligen snöa när vi var ute på eftermiddagspromenaden. Så dels har vi alltså en knopp, men också något som alltid kommer på våren fast att man inte vill. Då pratar jag om snö som faller när man just hunnit glädja sig åt att vinterns snö smält bort. Sen fanns det naturligtvis fler knoppar i Rothoffsparken där jag tagit de här bilderna. Fast de här ovanför vet jag inte vad det är eftersom botanik inte är min starka sida, och jag glömde titta om det satt någon liten skylt vid trädet. Det är genom små skyltar jag lärt mig att det är magnolia på översta bilden

Snödroppar kan jag utan att titta på små skyltar i alla fall, och sen kan jag krokus och tulpaner. Jag skulle fota några krokus som börjat komma upp, men batterierna i kameran tog slut och jag hade inga extra med mig ut. Dessutom var vädret hemskt ogästvänligt och inbjöd inte direkt till fotografering eller att vara ute överhuvud taget.

Vill du titta på hur våren gjort sina framsteg i landet så har Viveka på Humlebacken gjort en lista på alla deltagare i den här utmaningen.

Fler av mina vårteckensbilder kan man hitta på min hemsida i bilddagboken.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Nä, det känns lite orättvist!! Man kan inte tro att vi bor i samma landsände.

~Livet i byn

Anonym sa...

Härligt! Ska bli kul att se vad du hittar till nästa vecka.
Kul att du ville vara med
Viveka på Humlebacken

Yvonne L sa...

Livet i byn: Se det positivt, uppe hos er får ni helt enkelt se fram emot våren under en längre tid! :0)

Viveka: Till nästa vecka hoppas jag på snöfria bilder!