2009-03-14

Lördagsjobb

Bilden överst här är den suddigaste bild jag tagit på länge, men min kollega är nog inte ledsen för det. Det var vad som heter ABM-dagen idag, och då hade vi aktiviteter på stadsbiblioteket. ABM är alltså ett samarbete mellan arkiv, bibliotek och museer i stan vilket ibland resulterar i gemensamma utställningar eller aktiviteter som idag. (Inte unikt för Eskilstuna utan finns på fler platser.) Från stadsmuseet där jag jobbar var vi tre stycken som visade upp delar av vår verksamhet. Min suddiga kollega visade upp olika föremål, hon hade tagit med sig stenåldersverktyg som till exempel stenyxor och sen var det lite mer moderna skomakarverktyg. Besökarna fick plocka med och titta närmare på allt och det var uppskattat. Oftast får man ju inte peta på museiföremål men idag var det flera som tog chansen. När jag inte stod och tog det här suddiga fotot höll jag till bredvid min kollega och visade upp ett gäng gamla utställningsbilder. Intresset för gamla foton är stort, så det var många som stannade och tittade igenom det jag plockat med mig. Där fanns bilder från olika platser i stan, både såna man genast känner igen till såna där allt är helt förändrat. Och ja, det är Povel Ramel som är under bordet.


Mitt emot det suddiga bordet fanns ett bord där en annan kollega höll till. Hon är byggnadsantikivarie och kunde tipsa folk om byggnadsvård och kulturmiljövård. Där var det också folk mest hela tiden fast det ser dött ut på den här bilden - precis som på den suddiga bilden överst- men det beror på att jag hade kameran framme precis innan biblioteket öppnade.
Innan jag stack iväg på dagens arbetspass så hann jag gå en lång promenad med Higgins, och jag hann dricka kaffe och äta macka i lugn och ro så det har nästan varit en normal helg. Fast jag har förstås inte hunnit med precis lika mycket som en vanlig lördag, men det kommer ju fler helger.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Så du jobbade i går medans vi latade oss ;0) Jag ska göra lite nytta i dag, trimma Annie inför kommande operation.

~Livet i byn

Yvonne L sa...

Jag slet väl inte direkt ihjäl mig, men jag kunde ju inte ligga och lata mig direkt;0)