2009-03-07

Konkurrens

På höger sida ligger Posten - företagscenter eller vad det nu kallas - och på vänster sida ligger Bring citymail. Bakom den stora husklumpen till höger står alla gula postbilar och långtradare, och framför huset till vänster ser man Bring citymails små gröna bilar. Eftersom Posten numera inte har monopol på utdelning av post så har det kommit konkurrerande bolag som gör att det kan komma post flera gånger om dagen vid märkliga tider. Mig gör det inget om det inte kommer samtidigt, det är ändå bara mest räkningar och reklam, och härinne i stan så cyklar brevbärarna eller så åker de elmoppar. Dessutom är jag ju sällan hemma när posten kommer ändå eftersom jag jobbar. Men, när det ska delas ut utanför stan så åker båda företagen bil, och detta har upprört massor av folk har jag sett i tidningarnas insändarspalter. Dels klagas det på att posten kommer i två omgångar och dels på att det är väldigt miljöovänligt att köra bil två gånger till samma ställen för att lämna post. Visst kan det tyckas vara emot allt miljötänkande att köra ut post till folk i två omgångar istället för att samköra, men det är faktiskt två olika företag som delar ut posten. Vad folk borde göra istället är väl i så fall att klaga på de företag de får post ifrån, det är ju de som valt antingen gamla vanliga Posten eller Bring citymail.
Sen kan jag förstå att det är irriterande att få post två gånger om dagen ifall man har en brevlåda som sitter väldigt långt ifrån huset. Då kan det ju vara besvärligt att ta sig till och från brevlådan, men i vissa delar av världen så är det ju standard med postutdelning mer än en gång om dagen.

Inga kommentarer: