2009-03-15

Kanske är våren här nu

Idag var det riktigt fint vårväder till skillnad från igår då det var grått och regnigt hela dagen. Nu verkar det ju ännu en gång som om våren är på gång, och jag hoppas verkligen att det inte kommer mer snö nu! Som ni kan se på bilden nedanför så var det ganska så blött på vissa ställen. Här gick det visserligen att ta sig ganska torrskodd fram om man gick ut till höger om pölen, men på andra ställen där man trodde det skulle gå att gå runt ett extremt blött ställe visade det sig att det var extremt blött precis överallt. Därför har jag verkligen lerstänk upp till knäna idag! (Ibland så gör jag lätta överdrifter just med hur lerig eller blöt eller frusen jag är, men dagens leruppgifter är helt sanna.)

Men det var inte blött och lerigt överallt! På en del ställen var det alldeles torrt, och på en del ställen växte det snödroppar.

Nu tror jag de här snödropparna växer lite med hjälp av fusk, de står nämligen i en rabatt precis vid en vägg där det blåser ut varmluft från en fläkt.

Finns det några som är experter på att ge anklagande och förorättade blickar så är det väl djur. Jag har fått ett antal såna blickar av Higgins idag. Dels när han alldeles på egen tass lyckades kliva ner med alla fyra tassarna i centimeterdjupt vatten. De flesta andra cocker spaniels brukar gilla vatten och kasta sig i minsta pöl alldeles självmant, men inte min Higgins inte. Ungefär det värsta han vet - efter att bli lämnad ensam - är att bli blöt. Därför var det ju kanske inte konstigt att jag fick mer än en förorättad blick i eftermiddags när jag stoppade ner honom i badkaret och gav honom ett bad. Det var ett mycket välbehövligt bad, men det struntade naturligtvis Higgins i. Han tycker ju att det enda roliga med bad är när man får springa rally i lägenheten och torka sig i min säng och på mattan framför soffan. Sen kan han tycka det är mysigt att ligga inlindad i en handduk i soffhörnet ett tag innan det är dags för trimbordet. Där kan han tycka det är ok en stund, men när han ska fönas torr och borstas tar det ju sin lilla tid och det är inte poppis. Men efter ett par timmar så fick han komma ner på golvet och nu är allt frid och fröjd. Han verkar inte helt missnöjd med att vara alldeles len och mjuk i pälsen för att inte tala om att han dessutom luktar gott!

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Inte kul att ha en cocker i den lervällingen. Jag gruvar mig lite för just detta slaskande. Men vi har en mycket kort säsong här uppe och än är det ett bra tag kvar innan vi ser gräsmattan.

~Livet i byn

Anonym sa...

Det är ju kalasfint väder idag. Igår var det lite sämre här, men dugligt. Herr katt var ut en sväng i helgen och tyckte det var riktigt roligt att traska runt med sina vita tassar i lervällingen på gräsmattan- så alla är nog inte som Higgins... :)

Yvonne L sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Yvonne L sa...

Livet i byn: Nä, cocker i lervälling är ingen höjdare, men det vet nog du mer om än jag;0) Du får väl glädja dig över den korta lervällingssäsongen...

Jenny: Lustig kattherre ni har, jag hade fått för mig att katter inte gillade att bli smutsiga! Fast han kanske är trött på att ha vita tassar;0)Får hoppas ert fina väder höll sig kvar, vi hade grått och trist väder hela dagen idag.