2009-05-10

Vårutmaning vecka 8

Helt otroligt, för 8 veckor sen startade Viveka på Humlebacken denna vårteckensutmaning, och jag kan tänka mig att det är i princip sommar långt söderut i landet. Här är det snudd på försommar, i alla fall emellanåt. Senaste veckan har dock inte varit så varm, och i helgen har det blåst ordentligt och regnat har det gjort också lite då och då.


Mina bilder den här veckan, som vanligt så blir de något större om man klickar på dem.
Rothoffsparken blommar för fullt, här ovan är det penséer i olika färger som lyser upp.
Penséer i stadsparken, olika blå nyanser har de hållit sig till där.

Inte en planerad plantering, men maskrosorna verkar tycka att det är snyggt att växa på rad längs med trottoarkanten.

Kastanj i stadsparken som blommar.

Fortfarande i stadsparken, men en för mig okänd växt.

Vad det än är så tycker jag den är fin, skarp färg och lite ovanlig till formen. I alla fall i mitt tycke.

Det är väl något träd där på vänster sida vars löv inte visat sig än. Men annars ser det ut som sommar. Förresten är jag fortfarande i princip mitt inne i stan trots att det kanske inte ser ut så på bilden.
Lite fler bilder från veckan som gått ser man dels i inläggen under det här, och sen finns det några i bilddagboken på min hemsida också.

4 kommentarer:

Mejrams! sa...

Kejsarkronan heter den och visst är den fin, en riktig torparblomma. Hästkastanjen måste ha varit en mäktig syn! Ha en härlig måndag!/Merja

Ingrid sa...

Helt otroligt att vi bor i samma land, det börjar bli väl orättivst ;0) Men SÅ fina bilder.

~Livet i byn

Fia sa...

Härliga vår bilder!
Fia

Yvonne L sa...

Merja: Aha, Kejsarkrona har jag i alla fall hört talas om. Kastanjerna är alltid härliga att se när de blommar! Finns en härlig allé vid Sundbyholms slott med bara kastanjer. Dit måste jag nog ta mig innan blomningen är över.

Livet i byn: Det har väl varit lite halvorättvis länge...