2009-05-25

Otäcka tomater

Igår hade Livet i byn ett inlägg om kryddväxter. Jag lämnade en kommentar där jag råkade nämna mina otäcka tomatupplevelser från förra året. Då fick jag naturligtvis en följdfråga om vad det var för otäcka tomater jag odlat. Svaret kommer under bilden . . .
Jag har ingen som helst aning om vad det var för tomater! Men det är en av otäckingarna som syns på bilden! Det var första gången jag hade en tomatplanta, och jag hade tänkt mig att det skulle bli gott med egenodlade tomater ute på balkongen. Plantan köpte jag ute på Växthuset - eller vad det nu heter - och sen planterade jag den i en kruka som stod på balkongen och det började ju bra med små blommor. Sen blev det till slut tomater som tyvärr visade sig vara väldigt otäcka. (Egentligen var de faktiskt äckliga, men så får man visst inte säga om mat.) Problemet är att jag inte kommer ihåg vad det var för sort jag köpte! Det fanns flera olika sorter att välja mellan, och jag tyckte då att alla såg likadana ut och tog bara en planta på måfå. Tomater som tomater liksom... Nu är det tveksamt om jag vågar mig på att köpa tomatplantor någon mer gång, tänk om jag får tag på den här otäcka sorten, jag kommer ju inte att märka det förrän jag ska äta av tomaterna! Varför de var otäcka? Jo, det var väldigt hårda och tjocka skal och inte var det mycket tomatsmak heller. Sen vet jag förstås inte om det berodde på tomatsorten eller odlingsförhållandena.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Ja det är säkert samma som jag köpt då, men det är väl ändå typsikt!! Mina plantor inhandlades för 14.90 kr st på Växthuset!!

Så nu odlar väl jag också otäcka tomater ;)

~Livet i byn

Jenny sa...

Frukt och grönt kan vara lite si och så, alla passar inte överallt, och alla smaker... :P

Yvonne L sa...

Livet i byn: Jag håller tummarna att det är en helt annan sorts tomater du skaffat!

Jenny: Just det...