2009-05-30

Ehh, va??

I Eskilstuna-Kuriren finns idag ett schema om vad de olika partierna -vänsterpartiet, socialdemokraterna, miljöpartiet, moderaterna, folkpartiet, centerpartiet, kristdemokraterna, feministiskt initiativ, junilistan och piratpartiet - anser i olika frågor inför valet till Europaparlamentet. Jag som inte är så hemskt insatt i politik bestämde mig för att läsa ordentligt för att se om jag skulle komma på vilket parti jag ska rösta på. För rösta tycker jag man ska göra, då kan man inte komma sen och gnälla även om man tycker resultatet blev fel. Då har man i alla fall gjort vad man kunnat.

I alla fall, det är nio olika frågor som tas upp gällande bland annat vård, miljö, pensionsålder och lobbyister. Sen har vi då djurskyddet och där läste jag extra noga, kanske för att jag har hund eller nåt. Frågan lyder "Hur ser ni på djurskyddet för levande djur som transporteras inom EU? Behövs ytterligare begränsningar i transporttidens längd?"
Svaret som moderaterna ger är lite roligt: "Vi anser att regeln som finns idag med samma maxtransporttid för djur som för chaufförer är bra. Vi tycker att det är beklagansvärt att så många mindre slakterier har tvingats stänga vilket gör att fler djur transporteras levande till slakt."
Först reagerade jag inte så mycket, men kolla in de sista fyra orden i deras svar. Hur ska man annars transportera djur till slakt om inte levande? Menar moderaterna att man ska döda djuren litegrann innan transporten och sen slakta dem på slakteriet så de dör på riktigt? Hur gör man i så fall när man dödar till exempel en ko bara lite? Jag förstår verkligen inte politik!!

6 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag tror dom tänker på de slakttransporter som går från Sverige. Levande djur köps upp och säljs till Europa där de måste utstå långa gräsliga transporter innan de slaktas i ett billigt slakteria i Europa.

~Livet i byn

Moderat sa...

Menar du att de slaktar djuren levande? Det är ju gräsligt!!

Jenny sa...

Hur de än menade så är det konstigt formulerat. :P

Yvonne L sa...

Livet i byn: Antagligen, men de har ju formulerat sig lite underligt.

Moderat: Japp, djuren är levande när de går till slakt. Helt otroligt.

Jenny: Formuleringen är mycket märklig.

Synnøve. sa...

Ja, man funderar lite grann på den formuleringen. De kanske vill ha slakteri på varje gård. Det vore väl en bra ide. Så kan vi köpa kött direkt från bonden. Det tror jag på.

Synne.

Yvonne L sa...

Synne: Tja, ett slakteri på varje gård vore väl inte fel, men frågan är om det är praktiskt genoförbart. Men hur det än blir med den saken, djur går väl alltid till slakt levande! ;0)