2009-05-17

Varför unga röker

På vår tidiga kvällspromenad alldeles nyss gick vi längs med ån nedanför Strigeln och passerade en bänk där jag konstaterat att det satt några. Att jag sett det berodde mest på att deras cyklar stod lite ivägen, i övrigt gick jag som vanligt i min egen lilla värld. Tänkte på hur fint väder det varit hela dagen, solen speglade sig fortfarande i vattnet så jag var tvungen att gå och kisa lite. Precis när jag gick förbi bänken och trixade med att få Higgins att förstå att han måste gå runt cykeln och släppa spåret han följt en bit hörde jag en tjej som sa något - ganska högt - i stil med "att alla ska se så sura ut när de ser unga röker".

Jag antar att kommentaren kom sig av att jag såg sur ut, men jag ser sån ut av naturen! Det skulle ju bara se löjligt ut att gå och flina för sig själv, men sur är jag oftast inte. Sen förmodar jag också att kommentaren kom från en tjej som antagligen inte får köpa cigaretter, har man åldern inne är det ju bara larvigt att kommentera tycker i alla fall jag. Men jag är ju vuxen. Sen trodde hon tydligen också att jag verkligen sett dem, som att jag reflekterat över att de var unga. Jag som bara registrerat att det satt några på bänken, jag har inte ens en aning om hur många de var, men jag antar att de var minst två för annars satt ju tjejen och pratade för sig själv. Med tanke på vad hon sa så har jag alltså fått veta varför unga röker. Det är för att alla ska se dem och bli jätteglada.

Men, jag tänker vare sig bli jätteglad, jätteupprörd eller jättearg när/om jag ser unga röka. Jag rökte själv tills för ungefär 11 månader sedan då jag fick för mig att sluta vilket jag gjorde tvärt och utan hjälpmedel. Lika tvärt som jag börjat för drygt 20 år sen. Vill folk - unga, gamla eller mitt emellan - röka så får de väl göra det, det är upp till dem. Jag bryr mig inte, det finns viktigare saker att bry sig om. Eller ok, jag lovar att jag kommer att bli jätteupprörd och arg den gången jag ser småbarn röka, och det kommer den ungen i så fall att märka, men gäller det tonåringar tror jag inte det har så stor effekt om någon de inte känner börjar tjata. Men jag tänker heller inte se jätteglad ut, jag ser ju som sagt sur ut av naturen.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Det är bra att sluta röka, den där tjejen behöver nog uppmärksamhet, eller omvärdera den hon får. Inte en enda klok människa ler om/när de ser minderåriga förstöra sin hälsa. ;)

Ps.självklart får du länkar till fotonissa-bloggen, jag länkar ju till dig!

Bia sa...

Starkt gjort att vara rökfri efter så många års "puffande"! Hurra för dig!

Yvonne L sa...

Jenny: Speciellt ser man inte glad ut när man som jag ser sur ut av naturen!

Bia: Tack! Det konstiga är väl att jag inte ens haft några problem?