2009-05-17

Vårteckensutmaning för sista gången

Är det verkligen nio veckor sen som Viveka på Humlebacken satte igång den här vårteckensutmaningen? Den här veckan är det avslutning, och nu har väl våren nått hela landet, även ni längst uppe i norr har väl fått början till vår nu. I södra delarna av landet är det väl egentligen sommar, och här i Eskilstuna och Sörmland kan man väl säga att vi har (början på) försommar. Här kommer mina sista bilder i utmaningen, några kommer från veckan som gått. Vill man se bilderna i större format så klickar man alltså på dem!
Inne på gården taget från min balkong ser det riktigt somrigt ut. Det stora trädet med vita blommor är ett körsbärsträd som förhoppningsvis blir fullt med bär senare i sommar. Inte för att jag brukar hinna gå och plocka några innan mina grannar, men ändå.
Om förra bilden var tagen snett ut från min balkong är den här tagen mer rakt fram när jag kliver ut genom balkongdörren. Som ni kan se så blommar det för fullt i buskar och träd. Gårdsbilderna tog jag en kväll i veckan.
I torsdags när jag hade ledigt och tog med mig Higgins ut till Sundbyholm så fotade jag de här liljekonvaljerna. De börjar alltså blomma nu!

Stora träd utanför Försvarsgården på gårdagens första promenad. Det är i alla fall en kastanj i full blom.
Igår eftermiddag gick vi genom Rothoffsparklen, och då fastnade de här mörkröda knopparna på bild. Vad det är för träd har jag ingen aning om, glömde kolla om det fanns någon skylt! ;0)
Fontänen eller vad man nu ska kalla det runt statyn "Pinnen" - eller "Profilen" som den faktiskt heter - har satts igång, så det känns somrigt!
Nästan helt utslagna syrenbuskar från dagens första promenadrunda.

Eftermiddagens promenad startade genom Rinmansparken, och klickar man på bilden så ser man att det fortfarande är några träd som inte kommit igång med sina blad än. Om ytterligare ett par veckor bör det vara ännu grönare.
Tidiga kvällspromenaden längs med Kyrkogatan och vi gick förbi någon sorts buske jag sett på fler platser i stan, bland annat runt Nybroplan. Den har både vita och rosa blommor på samma buske. Eller om de kankse ändrar färg beroende på hur långt de kommit i blomningen. Vad vet jag.
Blommande kastanj utanför gamla konstmuseet på Kyrkogatan. När jag laddade upp bilderna till datorn fick jag se att det satt en geting eller om det kanske är ett bi nästan längst upp på toppen av blomman!
Eskilstunaån nedanför Strigeln på Köpmangatan, isen är borta för länge sen.
Tidigare veckor ser ut så här för min del. Vill ni titta på hur det ser ut i resten av landet, besök Viveka - se min länk i början av det här inlägget - för hon har lovat att lägga ut ett inlägg med länkar till alla deltagare.

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilka somriga bilder, känns som om ni har full sommar nu!! Lyllos er, vi är säkert mer än en månad efter er. Stackars oss ;0)

~Livet i byn

Mejrams! sa...

Så vackra bilder du visar och vilken fin innegård du verkar ha. Det måste kännas gott med en sådan gårdsmiljö när man bor i lägenhet. Är det rosenkvitten som blommar tro? Ha en underbar dag!/Merja

Bodil sa...

Tack för din kommentar hos mig. Måste bara säga att du har en helt underbar innergård!!! Härliga försommarbilder du visar. Jag kan nog också se att ni är lite senare än här på västkusten. Men det ändras ju snabbt.
Kram Bodil

Ingrid sa...

Nä, det kommer nog att bli så att jag shoppar mer än jag tjänar ;0)

~Livet i byn

hemtrevnad marie sa...

Å, vilka fina bilder du visar ...och vilken härlig innergård ni verkar ha!!
kram på dig!

Tankar tar tid sa...

Vilka kanonfina bilder!

Önskar verkligen att det skulle se ut så här också ... men det kommer ...

Kramar Christina

Bia sa...

Ja nu ser våren ut att ha gått över i försommar hos dig! Så vackra färger och bilder det finns utanför ditt hus!